Crush
22.11.2023
Min fråga är… jag har crush på en kille och tycker att han är super snygg men han och hans gäng killar så typ retar mig. De säger saker som inte stämmer och frågar mig frågor för att sen kunna använda svaren emot mig sen. Och jag njuter av varje stund i bussen när han sitter bakom mig. Så min fråga är vad ska jag göra för att han ska gilla mig? Singel tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
01.12.2023
Hej!
Vad spännande att du har en crush på en kille. Ibland uttrycker människor sina känslor på ganska konstiga sätt. Att retas och bråka lite kan absolut vara ett sätt att visa intresse och uppskattning för en annan människa men då är det viktigt att den personen också tycker att det är okej och roligt. Annars är det bara elakt och omoget. Hur känner du när han och hans vänner retar dig? Känns det som en rolig lek ni har emellan er eller är det jobbigt? Om du tycker att det är jobbigt får du alltid säga ifrån och uttrycka dina känslor. Ingen har rätt att reta dig mot din vilja och ingen har heller rätt att på flit såra dig. Om det känns jobbigt att säga ifrån själv kan du ta hjälp av t.ex. en vän eller en lärare. Om du inte har något emot att dom retas med dig är det ju såklart ingen fara. Då kan du t.ex. pröva retas tillbaka lite och se hur han/dom reagerar.
Det verkar ju som att du redan har den här killens uppmärksamhet men det hjälper ju om han också känner att han har din uppmärksamhet. Kan du t.ex. försöka sätta dig bredvid honom på bussen någon gång? Du kan även försöka titta honom mer i ögonen och ställa honom personliga frågor. T.ex. vad han har för hobbyn, vad han tycker om att göra på sin fritid, vilka filmer eller serier han gillar eller vilken sorts musik han lyssnar på. Försök att komma ihåg sådant som han berättar för dig. Om han t.ex. pratar om någon serie eller någon artist han gillar kan du kolla upp serien eller personen och sedan berätta för honom vad du tyckte. Det visar att du är intresserad av att lära känna honom och att du värderar hans åsikt och hans intressen. Kom ihåg att också berätta om dig själv och vad du gillar. Har du honom på någon social media? t.ex. snapchat? Om inte skulle det kanske vara en idé att adda honom så att ni kan ha kontakt utanför skolan och bussen, då kan du även fråga om ni kan hänga bara ni två någon gång.
Man kan såklart inte kontrollera vem som börjar gilla en men man kan alltid visa att man är intresserad och på så sätt öka sina chanser att fånga personens uppmärksamhet och intresse. Att påbörja ett förhållande handlar ju i första hand om att lära känna personen på insidan och hitta saker man har gemensamt. Så du kan börja i den änden. Fundera över hur du själv önskar att han skulle vara mot dig och visa sitt intresse och var likadan mot honom. Oavsett hur det går kan du i alla fall vara stolt över att du var modig och tog en chans.
Hoppas det här var till någon hjälp. Om du har mer frågor och funderingar eller vill ha mer tips får du alltid skriva till oss på Decibel.
Kram och lycka till!
Rosanna