crush???
24.09.2023
Hej! Det här blir ganska långt, sorry för det. Jag är en tjej som jätte lätt börjar tycka om killar. Ibland vet jag int om ja faktiskt tycker om en kille eller om jag bara vill ha uppmärksamhet. Men i alla fall så tror jag nu att jag har crush på en pojke, vi syns int så ofta för han är ett år äldre å går int i samma skola, men vi råkade vara på samma läger å annars brukar vi spela volley tillsammans på ungdomsträffar, ungefär en gång om veckan. Jag har nog länge tyckt han är en nice person med bra humor, fast ganska irriterande också. Men nu för en vecka sedan tyckt jag att det var något mer mellan oss? Det är så svårt att veta och dessutom har jag så stort ego att jag tror alla som tittar på mig är kära i mig. Vi har ganska mycket kompisar ur samma gäng men jag tror int han tycker att vi riktigt är kompisar, fast vi brukar spela volley tillsammans. Jag har några exempel på vad han gör som får mig att tänka att han kanske har crush på mig.
Första är att han ibland tittar på mig å sen när jag tittar tillbaka så kollar han bort, fast de behöver ju int betyda nånting, fö ja kollar på honom jätte ofta och kanske han bara känner sig obekväm. I så fall är det ju jätte pinsamt för mig.
Andra grejen är nog riktigt specifik å svår att förklara. Han brukar komma gående mot mig på ett riktigt töntigt sätt, och jag tror nog att han gör det som ett skämt (annars tycker jag int om honom längre, hahah). Han liksom ställer sig på tå, som för att visa hur mycket längre han är än mig, sedan skjuter han fram bröstet... Det låter jätte konstigt här men försök tänka er en 175 cm pojke som flexar med sin höjd och styrka! Å sen går han så att ja typ står under honom å måst kolla upp för att se hans ansikte. Ibland skuffar han iväg mig lite, på skämt! Det här händer oftast när vi t.ex. har tävlat i något eller spelat pingis. Nu när ja tänker på de påminner det om när killar går fram till varandra å typ klappar varandra på ryggen! Men betyder det att han ser mig som en kompis?
Tredje grejen har inte hänt nå många gånger (tror ja). På lägre satt vi kanske 7 personer i en soffa, men han stod en bit bort eller satt i en annan soffa... Sen steg nån upp bredvid mig å for bort, å när han såg de så sa han typ "aa men nu ryms jag ju hid" å så kom han till soffan å tänkt sätta sig ner. Men en flicka la ut sina ben på den platsen, så han kunde int sitta ner ändå. :( Ja skrattade lite å låssades som att ja var glad att hon hade lagt benen där. Men egentligen vila jag att han skulle sätta sig bredvid mig. Som han hade tänkt göra!!! Borde jag ha sagt åt flickan å flytta på benen? Skulle de ha varit smart å snällt eller skulle han ha tyckt att jag var desperat. Nå i alla fall så adda han mig på Snapchat, å vi snappar ganska mycket. Jag är kanske bara helt delusional, men finns de en chans att han gillar mig????? Förlåt fö mycket detaljer å långt meddelande. delulu
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.10.2023
Hej Delulu! (fantastisk signatur! Love it!)
Tack för din fråga! Ursäkta att det dröjt så länge med ditt svar. Det var en berg och dalbana att läsa genom det du skrivit och jag menar det här på ett väldigt bra sätt! Du har ett väldigt humoristiskt sätt att skriva på och jag gissar att du är en väldigt rolig person att hänga med. Dina vänner och den här killen du pratar om är verkligen lyckligt lottade att få umgås med dig.
Du är helt klart väldigt medveten om vem du är och hur du fungerar. Det är väldigt moget och hälsosamt att kunna erkänna att man har ett stort ego och kanske är lite “delusional”. Det låter som att du inte tar dig själv på allt för stort allvar och som att du också är helt okej med vem du är och accepterar dig själv. Det tycker jag är helt fantastiskt och jag älskar att du har ett stort ego även om jag förstår att det kan bli lite problematiskt ifall du tror att varje människa som tittar på dig är kär i dig. Men vad vet jag, kanske är det helt sant (för att stöda dina delusions).
Du beskriver hur han brukar titta bort när du tittar på honom, hur han gör sig rolig genom att gå emot dig på ett töntigt sätt och försöker göra sig lång och skuffar bort dig skämtsamt. I mina öron låter ju det här nog ganska så flörtigt men det är svårt att säga med 100% säkerhet eftersom det också finns människor som är allmänt roliga av sig utan att det behöver betyda något mer. Kan du försöka vara uppmärksam i fortsättningen på hur han behandlar andra tjejer? Är han likadan med dem eller är det främst du som får se den här sidan av honom? Om så är fallet skulle det stärka din teori om att han är intresserad av dig. Om det nu skulle vara så att du tolkar det här beteendet som att han bara ser dig som en vän kan jag ju lugna dig med att i de allra hälsosammaste förhållandena ser man sin romantiska partner även som en av sina bästa vänner. Det är viktigt att man kan klicka på ett vänskapligt sätt också och inte bara romantiskt.
Jag tror inte du behöver oroa dig för att verka desperat bara för att du är snäll med honom. Ni verkar ju ha en ganska skämtsam relation till varandra och då skadar det inte ifall man ibland visar sina snälla sidor och visar att man faktiskt är intresserad av att vara nära personen. Det blir liksom en bra kombination av både skämtsamt bråk, flört och genuin omtänksamhet. I mina öron låter det som en jättebra grund för ett roligt och hälsosamt förhållande.
Det är absolut ett gott tecken att han adda dig på snapchat. Han vill ju helt tydligt ha kontakt med dig och prata med dig. Det kan såklart vara på ett vänskapligt sätt men det kan lika väl betyda att han är intresserad av mer än så.
Jag tycker att du/ni ska fortsätta som ni gjort hittills. Bygg på er relation och fortsätt prata, skämta och flörta. Du får gärna slänga in någon komplimang här och där. Det är ett bra sätt att testa vattnet så att säga. Hans reaktion kan vara en ledtråd på hur han känner för dig. Det är också ett sätt för dig att visa att du ser honom och lägger märke till hans utseende och sånt som han gör bra. Du kan också försöka föreslå att ni ska hänga någon gång. Om det känns som att det blir för “dejt-aktigt” kan du t.ex. be honom komma med som smakråd när du ska inhandla något. Oavsett tror jag att det är bra om du vågar visa att du vill spendera tid med honom.
För att slutligen svara på din fråga tycker jag absolut att det finns en chans att han gillar dig. Du är inte helt delusional, om du är det så är jag det också eftersom jag också hade tolkat dessa signaler som att han nog kan vara intresserad. Om du har fler funderingar kan du skriva till oss igen och förklara mer kring situationen så kan vi ta och fundera tillsammans vad det kan betyda.
Kram,
Rosanna