Dags att snacka om framtiden
01.09.2016
Hej Decibel! Jag har under den senaste tiden funderat på en sak gällande mitt förhållande. När är det okej att börja prata om en gemensam framtid utan att han blir avskräckt? Vi har varit tillsammans i 7 månader nu. Han är ett år äldre än mig och ska till militären nästa år, så då jag är färdig från min skola är han även ut ur militären, och det är så att vi båda har pratat om att studera i Åbo men som inte tillsammans, om ni förstår? Det har aldrig varit på tal att vi inte skulle kunna göra det, men inte heller att vi ska.
Så när är det läge i ett förållande att prata om en gemensam framtid, och inte endast som studerande, utan även annat?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.09.2016
Hejsan, visst är det ok att prata om framtiden. Framtiden behöver ju inte betyda vad ni gör om 50 år, det kan ju betyda hur ni firar jul, eller något annat som inte ligger så långt fram i tiden. Jag tror att man ändå ska akta sig för att tänka så jätte långt fram i tiden, alltså att ni inte direkt bestämmer vad era barn ska heta eller om ni ska ha hund eller katt ;)
Man behöver inte ha allt klart för eviga tider, man ska nog försöka leva här och nu. För det är ju det viktigaste egentligen. Vi vet inget om framtiden och om vi väver för mycket drömmar är risken stor att vi blir besvikna. Jag vill inte vara negativ, men kanske lite realistisk. Ni är jätte unga ännu och har massor framför er.
Nu vet jag ju inte hur din kille är och hur han kan tänkas reagera på om du börjar prata om er framtid om han tycker det går för fort fram. Risken finns ju alltid. Mitt råd är att visst kan du ta upp vissa saker om er framtid men kanske inte som att ni helt säkert ska leva tillsammans tills ni blir 100, det blir kanske lite skrämmande. Men det är ju du som känner honom bäst och som vet bäst hur han reagerar. Sen gäller det ju att ha lite "pelisilmä" och testa lite och läsa av hans reaktion och ändra ifall du märker att han drar öronen åt sig :)
Vad gäller att fara gemensamt till Åbo, så är det väl inget som ni måste bestämma nu, ni kan väl se vart det bär och hur det känns. Det finns ju både för- och nackdelar med att hitta sin själsfrånde redan i unga år. Man växer ihop eller så växer man åt olika håll. Det händer massor i ens liv när man är under 25, man ska hitta sig själv och vem man vill vara. Men visst har jag många i min ålder (över 40) som levt tillsammans sedan de var i tonåren och de är hur lyckliga som helst. Jag tror att man måste jobba för sitt förhållande oberoende av i vilken ålder man hittar varandra och under hela livet. Det finns inget som är perfekt varevigaste minut, men om största delen av tiden är bra så kan man vara nöjd. Man ska också se till att man väljer saker å ting utgående från vad man själv vill och känner i sitt hjärta och inte tex väljer studieplats utgående från vart pojkvännen ska.
Det finns inget facit för hur man lever det perfekta livet tillsammans med den man älskar. Man måste vara lyhörd och ändra riktning under resans gång. Men om man älskar varandra och har ett gemensamt mål och är beredd att både ge och ta så kan man ha goda förutsättnngar för att lyckas. Man behöver ju inte var fastklistrade mot varandra hela tiden i ett förhållande, man kan ju också göra saker var för sig. Man behöver ha egna kompisar som man kan umgås själv med och inte bara gemensamma vänner som man umgås i par med.
Njut av att ni passar så bra för varandra och planera vissa saker men inte för långt fram. Lev i nuet och ta en dag i taget <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna