Dating med könssjukdom
09.10.2024
Hej!
Jag har nyligen fått genitalherpes och känner nu stark ångest över att ingen kommer vilja ha mig nånsin. Jag själv är okej med min diagnos för gjort är gjort och det går inte att ändra på saker. Jag känner att jag själv nog kan leva med den, men min stora ångest handlar om ifall nån annan nånsin kommer kunna leva med mig och den. Det känns som att jag kommer vara ensam resten av livet och det gör mig jätteledsen. Jag har försökt prata om det med min terapeut men det verkade som hon inte förstod mig och jag fick inte alls det stöd jag hadd hoppats på. Hur mycket svårare är det generellt att hitta en partner när man har herpes? Jag vet jag kommer antagligen att bli nekad många gånger, och det känns som att jag nästan helt har tappat hoppet av att nånsin hitta nån som vill ha mig. Söker lite hopp här i min sorg och ångest .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2024
Hej,
Jag förstår absolut din ångest, och att det känns ganska hopplöst just nu. Men det kommer inte alltid att kännas som det gör just nu. Oavsett vilken diagnos man får så finns det alltid en period av panik innan man anpassar sig till det, och du skriver att du själv är okej med din diagnos men det är helt okej att sörja saker även om man vet att man inte kan ändra på dem.
Det du skall komma ihåg är att även om herpes inte går att bota, så finns det personer som har bara ett utbrott och sedan aldrig mer märker av det. Risken att smitta någon är betydligt mindre då infektionen inte är aktiv, och sanningen är att man helt enkelt inte riktigt vet hur stor risken är att smitta någon då man inte har blåsor. Jag tror med andra ord inte att du kommer att leva resten av livet ensam p.g.a. din smitta,  men visst är det bra om du är ärlig mot människor du träffar så att de är medvetna om saken.
Försök ta reda på så mycket du kan om genitalherpes. Tala med en gynekolog eller en barnmorska om saken om du behöver det och tveka inte att ta kontakt pånytt om det är någonting du funderar över.
Kram,
Tessi