Dehe gick ju åt skogen.. Varför?
24.06.2014
Jag å en tjej hittade varandra och började umgås mera och mera gradvis ibland övernattade vi hos varandra detta pågick i ungefär 3.5 - 4 månader. Ibland umgicks vi som ett par eller helt enkelt så gjorde vi saker som vanliga kompisar inte gör. Jag har ingen aning vad hon kände för mig... Men jag började tycka om henne mer och mer för varje gång vi umgicks. En kväll för ungefär 4månader sedan ifrågasatte jag vart vi ville komma med vår relation, då sa hon bara att hon inte var redo för en ny relation och senn dess har vi nog pratat lite men inte i närheten av vad vi pratade före. vi umgås aldrig mera och det känns som att hon bara tar mera och mera distans iväg från mig... Hon sa även att hon ville hålla kontakten tills hon blev redo för ett nytt förhållande. Nu när ni lite vet min situation kan jag ställa mina två frågor: hur kan jag börja prata med henne igen? Hur börjar jag? Och andra frågan: är det värt att vänta i flera månader på en tjej som man inte vet om hon kommer tillbacka till mig när hon är redo? Tycker verkligen om denna tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
30.06.2014
Hej Tycker verkligen om denna tjej!
Äschdå, det var ju en knepig situation. Nå, vi ska försöka reda ut tankarna och möjligheterna med dig så gott vi kan, på basen av allt vi plockat med oss i erfarenhets-ryggsäcken under livet.
Det här med att inte känna sig redo för ett förhållande kan ibland vara precis som det låter, att personen som säger orden verkligen inte är redo för kärlek igen. Det kan vara så att hon blivit bränd av tidigare förhållanden (fast ofta blir man inte så bränd som det känns som i början, allra oftast får man bara lite blåmärken och rispor på hjärtat - och de läker nog med tiden). Fast att inte vara redo brukar också ganska ofta vara en ursäkt när man känner sig lite nervös och osäker och okunnig inför kärlek. Man kanske är rädd för allvaret, rädd för allt högt och lågt och stort och smått som kan hända under ett förhållande, rädd för att ge sig ut på okänd mark eller för att få sitt hjärta krossat. Ibland VÅGAR man bara inte, fastän man nog skulle vilja. Men det är lättare att säga att man inte är redo för en NY relation.
Sedan kan det ju också, tyvärr, hända att man använder uttrycket som ursäkt för att man egentligen inte är riktigt säker på att man nu vill ha en relation med just den människan. Man kanske inte tycker att man känner tillräckligt starkt för honom, eller "rätt", eller kanske tänker på vad andra skulle tycka om man blev ihop med honom, eller skäms för honom, eller har känslor för någon annan... Det senaste är ledsamt vanligt: man kanske har hopp om att en viss annan person ska besvara ens känslor och tills dess kanske man har någon så där lite på sidan av... Eller så kanske man bara vill ha närheten, känner sig ensam helt enkelt, men kanske inte känner sig förälskad i den som ger en närhet. Vad som är just hennes tankar bakom att säga att hon inte var redo för en ny relation kan vi inte veta - kanske inte ens hon själv - men oavsett är det utgångspunkten.
Oavsett varför man inte vill bli ihop med någon, så kan det ändå kännas okej att ha "något" på gång med någon. Lite strul och gos och liksom ett halvvägsförhållande, som "bara goda kompisar med lite bonus", något där man ändå får närhet, uppskattning, kroppskontakt osv - men utan krav och löften. Lite ha kakan samtidigt som man äter upp den. Och innan man lagt alla kort på bordet så kan man fortsätta strula och gosa, för det "är ju inget mellan er", ni har inte lovat varandra något. "Hon sa även att hon ville hålla kontakten tills hon blev redo för ett nytt förhållande." skrev du, så hon behöll dig på kroken utan att dra upp dig. Kanske ville hon ändå ha närheten mm av dig, men när du började tala om löften och krav och ville att hon/ni skulle bestämma sig/er, så drog hon sig undan. Du kanske ville ha mer än hon var beredd att ge just då.
Och så är det nu bara ibland, det är inte alltid allt stämmer och känslorna är besvarade till samma grad. Ibland blir det aldrig mer än så. Ibland förändras känslorna så att båda börjar känna samma sak. För ibland kanske det bara var lite "kalla fötter", men när man fått tid på sig att tänka och känna efter, så kanske man inser att okej, jag vill nog i alla fall. Och ibland, så kanske man nog gav sig in i det hela med goda intentioner, men efter ett tag så märkte man att det nog inte kändes rätt i alla fall, och så ville man inte fortsätta. Man prövade på någon, men det kändes inte som att det funkade.
Om du vill försöka igen, åtminstone återuppta kontakten igen, så är nog vår tippning att det lyckas bäst ifall du tar det helt och hållet från kompishållet först. Befinner hon sig fortfarande i samma känslostämning som när hon började dra sig undan, så skrämmer du kanske bara bort henne ifall du genast antyder att du skulle vara intresserad av något mera. Bara börja prata med henne som om hon vore en gammal kompis som du inte hört av på länge, och prata om världsliga saker, som tv-serier ni båda följt eller liknande ytligt. Låt henne sedan ange tonen och takten och ta initiativ. Flirta inte förrän hon flirtar, föreslå inte att ni ska träffas innan hon gör det osv. Var bara en gammal bekväm och trygg vän. Så far det åt det håll det far. Utvecklas som det utvecklas. Kanske är hon annorlunda nu, kanske har hon växt och utvecklats, kanske har hon insett saker i livet eller med sina känslor. Lyckas det inte denna gång, så vet du det. Du har gett henne en ärlig chans till och om hon inte nappar på din krok, så vet du att det inte lönar sig att vänta på att hon ska göra det en vacker dag.
Vännen, vi känner till såååå många som väntat i månader och år på att någon ska ändra sig och nog börja älska dem i alla fall. Ytterst, ytterst sällan har så skett, och våra vänner har kastat bort dyrbar ungdomstid på att sukta efter någon som inte ville ha dem. Men ger man inte en kärlek en andra chans, så kommer man kanske evigt att undra ifall det skulle ha funnits en chans i alla fall och ångra att man inte försökte en gång till. Så ge henne EN andra chans. That´s it, inget mer sedan. Håller du ditt eget hopp vid liv efter det, så tar det så mycket längre att komma över henne.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasystern-sommarjobbaren Angelica
PS, skulle vara kul sedan, om ett tag, att höra hur det gick sedan? Skriv i så fall som kommentar här på din egen fråga. Vi håller tummarna!