Dejt?
07.02.2024
Hej! Jag har kontakt med min kompis killes vän. Å vi ska ut i helgen på fest och han kmr säkert dit. Hur ska jag flörta med honom vi har inte pratat så mycket förut och träffas inte heller. Raggningsreplik? Vågar jag kyssa honom först? Dejt
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.02.2024
Hej!
Vad roligt och spännande det låter! Speciellt roligt att den här personen är kompis med din kompis pojkvän, det öppnar upp ganska många möjligheter att träffa varandra och få bättre kontakt.
Jag tycker att du bra kan ta hjälp av din kompis och hennes kille i nuläget. Berätta för din vän att du är intresserad av den här killen så att hon och hennes pojkvän kan hjälpa er att umgås och stöta på varandra under festen, genom att t.ex. se till att ni sitter bredvid varandra eller dylikt. Din vän kan också säga bra saker om dig framför honom för att "sälja" vilken härlig och intressant person du är.
Eftersom ni kommer vara på en fest är det lätt för dig att närma dig honom. Du kan sätta dig bredvid honom och med ditt kroppsspråk visa att du är intresserad. Det kan du göra genom att t.ex. ha din kropp riktad mer mot honom så att ni lättare kan se varandra i ögonen med jämna mellanrum. Titta på honom när han pratar och kommentera gärna det som han säger. Le mot honom när du får chansen och ge honom gärna någon komplimang. T.ex. om du tycker att han har en snygg skjorta så får du gärna säga det.
När man försöker lära känna någon är det bra om man kan hitta saker man har gemensamt. Du kan ställa honom frågor om vad han gillar och har för hobbyn. Kanske ni båda gillar samma artister, serier eller någon sport. Alla dessa saker är utmärkta samtalsämnen som kan göra att man kommer en person närmare.
Jag tror inte du behöver fundera så mycket på specifika raggningsrepliker utan fokusera istället på att lära känna honom bättre och njut av stunden och att få vara i varandras närhet. Du behöver inte känna någon press att kyssa honom. Stunden som leder upp till kyssen kan vara minst lika spännande och det kan bli ännu mer spännande om man drar ut på det lite och inte kyssar varandra för fort. Men om du känner dig bekväm och redo kan du absolut fråga ifall du får kyssa honom. Men satsa i första hand på att lära känna honom bättre så att ni kan skapa en god kontakt till varandra.
Kram och lycka till!
/Rosanna