Dejta
09.02.2023
Hej! Jag skickar med en kille som jag gillar, och ska träffa honom med några av hans vänner på fest. Närvös peppa mig tack... Tänk om jag skämmer ut mig..
Vad ska man prata om? Dålig på riktiga konversationer..
Jag antar att hane seriös eftersom jag ska träffa hans bekanta...
Hur lättar man stämmingen ifall det blir stelt
Ska jag ta med några saker? Ifall jag ska övernatta, eller ska ja dricka? Hjälp
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.02.2023
Hej!
Förstår att det känns nervöst inför att träffa den här killen för första gången på riktigt och dessutom att träffa hans vänner på samma gång. Det är helt naturligt att man är rädd för att skämma ut sig men en bra sak att tänka på då är att dom allra flesta skulle känna sig nervösa i den här situationen. Du kan själv tänka på de gånger som någon annan varit ”den nya personen” i ett sammanhang du befunnit dig i. Säkerligen har den personen också varit nervös men hur ofta har du tänkt att någon annan har varit pinsam eller skämt ut sig? Dom allra flesta människor sitter inte och analyserar minsta lilla sak som någon annan gör eller säger så du behöver inte vara orolig för att du ska skämma ut dig.
Var bara dig själv och våga visa vem du är. Som du själv sa så gillar den här killen dig tillräckligt mycket för att vilja introducera dig till sina vänner så helt uppenbart skäms han inte över dig så varför skulle du själv göra det?
Några saker du kan tänka på för att hålla dig lugn och inte bli för nervös är att ta djupa andetag och hålla en lugn takt när du pratar, det kan också hjälpa att räkna tyst till 3 i ditt huvud innan du svarar på frågor. På så sätt kommer din kropp automatiskt att lugna ner sig lite mer och du kommer också att uppfattas som en lugn och självsäker person.
Du behöver inte heller känna press på att du måste hålla igång en diskussion hela tiden. Om det någonsin blir en stel tystnad kan man alltid skämta om det. Eftersom du ska umgås med en grupp vänner kommer det knappast finnas några som helst förväntningar på att du ska bära hela konversationen och oftast när man umgås med en grupp människor som känner varandra väldigt bra så brukar konversationerna flyta på ganska bra mellan dom och du kan flika in med egna kommentarer, frågor och synpunkter där du känner att det passar. Det är bra om man visar intresse för det vad andra säger och det gör man bäst genom att ställa följdfrågor eller att berätta om något från ens eget liv ifall man har liknande erfarenheter eller känslor kring något.
Tips på saker man kan fråga:
• Hur länge har ni alla känt varandra?
• Hur lärde ni känna varandra?
• Var jobbar/studerar ni?
• Ställ följdfrågor t.ex. "vad kan man jobba med inom det du studerar" osv.
• Varifrån kommer alla?
Kan du fråga honom ifall du behöver ta med något speciellt? Ifall det känns obekvämt kan jag ändå rekommendera att man tar med sig en liten väska med dom mest väsentliga sakerna som man kan behöva när man övernattar någonstans (tandborste, sminkborttagning, fuktighetskräm, deodorant osv.). Om du är osäker på ifall du ska dricka eller inte så kan du ju ta med något för säkerhets skull och sedan avgöra hur det känns när du kommer till festen.
Jag tror att du kommer klara det här galant! Man brukar oftast vara nervös före en sån här situation men lita på att du är välkommen där och att du får och ska vara dig själv.
Kram!
/Rosanna