Dejtande
12.11.2017
Hej, jag har några funderar kring det här med dejting. Därför vänder jag mig till er för att förhoppningsvis få lite mera klarhet. *(Se hemliga rutan för mer information.)
Det finns en tjej som går på min klass som jag tycker otroligt mycket om. Förra veckan pratade vi första gången *2. Hur mycket borde jag prata med henne, borde jag prata med henne mer alls eller kan jag bjuda ut henne redan nu? Jag vill egentligen inte att det ska se ut som en dejt, för egentligen vill jag bara att jag ska få lära känna henne lite mera och hon ska få lära känna mig. Vad borde jag säga åt henne när jag bjuder ut henne? Om jag säger: " Hej, vad gör du på exempelvis onsdag efter skolan" och hon säger "Ingenting" och jag säger "Kan jag då få bjuda dig på en fika?", anar hon då direkt att jag gillar henne eller kan hon se det bara som en vänskaplig gest, med tanke på att vi nästan aldrig pratat med varandra? Rekommenderar ni att man träffas för att fika när man umgås med någon för första gången eller borde jag fråga henne vad hon vill göra? Jag funderade att om det blir av (dejten) så tar vi bussen in till Vasa efter skolan och umgås där. Men var stannar bussen i Vasa centrum? En fråga till: Hur vanligt är det att man "dejtar" (om man nu kan kalla det så) tjejer när man är i min ålder? Kille som vill börja dejta

Ungdomsinformatör Ida svarar
15.11.2017
Hejsan!
Alla definerar dejt på olika sätt, det klassiska är ju kanske att det skall vara middag och hela sköret. Dejt kan också vara att man bara träffas och pratar. En dejt är en träff där du umgås med en person du tycker om. Fint att ni börjat prata sådär smått med varandra. Om du vill lära känna henne bättre, då ska du inte sluta prata med henne. Om du vill lära känna henne så kan du helt klart bjuda ut henne, hitta på något. Om du vill kan du vänta med att bjuda ut henne och försöka få kontakt med henne i skolan och prata med henne där. Om du skickar åt henne som du skriver så tror jag nog hon misstänker att du gillar henne, eftersom ni inte pratat så mycket med varandra.
Det finns ingen regel på vad man skall göra på första dejten, men en fika låter som en riktigt bra första dejt. Om du vet något som hon gillar att göra kan du fast ge det som förslag. Angående bussen till Vasa så tror jag den stannar endera vid järnvägsstationen eller i centrum vid torget, så centralt.
Det varierar väldigt mycket på hur många som dejtar i din ålder, men tror nog en stor del dejtar men använder inte det ordvalet. Kanske mera "har på gång med", träffas osv.
Lycka till!
Hälsningar Ida