del 3 på CRUSH???
21.11.2023
Hej svej Decibel! Jag har ju skrivit åtminstone två frågor om samma person nu, så jag hoppas ni minns mig.
Jag trodde ja hade skrivit en till fråga där ja förklara lite mer om min situation å om hur ja hade varit lite toxic... Men nu kan ja int hitta den någonstans! (så förvirrad) Helt ärligt kan de vara att ja drömde att ja skrev hela saken, eller så blev de nå problem för ja skrev den på min telefon. Nåja. Dehär e alltså fortfarande om samma kille som ja tyckte om när ja skrev första gången i typ september! Å då undra ja om han kanske gilla mig, men nu skriver ja dehär mest för att uppdatera dig och för att de känns bra att få de ut ur huvu. Så ingen panik att svara! Å tack för de tidigare svaren <3 har varit så trevligt att läsa.
Resten i hemliga lådan! (för tänk om nån vet vem ja är) delulu
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.11.2023
Hej Delulu!
Ursäkta att du fått vänta så länge på ett svar, din fråga har tyvärr tappats bort i flödet. men här kommer det: Eftersom du skrivit mycket i hemliga rutan kan jag inte svara så detaljerat men jag ska göra mitt bästa. Jag gissar också att du mest behövde få skriva av dig och det är absolut okej.
Vi har ABSOLUT orsak att fira! Det låter i mina öron som att du är en helt fantastisk vän även om du har dina stunder där du kanske inte gör helt så som man borde, men ingen kan vara perfekt hela tiden. Även om du ljög lite för din vän förstår jag ändå varför du gjorde det och jag gissar att det var ett sätt att skydda dig själv och samtidigt lite ta reda på var hon och killen står i sin relation till varandra. Kanske inte den bästa lösningen att ljuga men det gick ju ändå bra till slut. Så det är inte hela världen och jag förstår vad som var tanken bakom lögnen.
Det att du kunde se att dom två var bättre för varandra och i samband med det helt förlora intresset för killen låter i mina öron väldigt moget och hälsosamt. Det är inte många människor som hade hanterat en sådan situation så galant som du. Var stolt över dig själv! Det är också fint att du inte är arg på din vän eller känner att hon har gjort något fel. Det hade också varit okej och helt förståeligt ifall du känt dig arg och besviken men det är ju superbra om det inte känns så.
Plot- twisten i din berättelse var verkligen en spännande läsning. Ibland kan man falla för den sista personen man hade väntat sig att falla för. Vi kan inte alltid kontrollera våra känslor. Dessutom växer vi ju som människor hela tiden, två personer som tidigare hatat varandra kan plötsligt en dag vara perfekta för varandra. Lärdomen man kan ta från din erfarenhet är att man alltid kan ge människor en andra chans, speciellt om det gått lite tid. Man vet aldrig i vem man kan hitta kärlek eller i alla fall en intressant person att flörta med. Det att ni ogillat varandra strakt tidigare kan ju bidra till att det känns extra spännande när känslorna är lite blandade.
Jag tror inte att du var delulu för att du kände att det här var en större grej. Man berättar sällan personliga saker till någon man inte alls litar på eller gillar. Jag kan inte veta hur starka hans känslor är/var för dig men jag tror starkt på att han i alla fall litade på dig och ville visa en del av sig själv när han berättade om sitt privata liv och vågade vara sårbar med dig.
Jag förstår att du faller head over heels när du får uppmärksamhet. Det är inte ovanligt speciellt i din ålder när allt sånt här fortfarande är ganska nytt. Om ca 10-15 år är du redan en veteran som inte låter dig själv falla för lite uppmärksamhet. Men du har tillåtelse att vara precis så som du är nu. Det kommer göra ont ibland men det kommer göra dig starkare och smartare i längden. Kom bara ihåg att inte ge för mycket av dig själv till en person som inte har förtjänat det ännu. Du får vara öppen och sårbar men personen du är sårbar med ska också vara sårbar tillbaka. En bra regel är att inte ge mer än man får. Relationer ska gå båda vägarna och vara jämlika. Detsamma gäller kommunikation i en relation. Du ska aldrig heller förminska dig för någon annan eller förändra dig själv för att vara någon annan till lags. Oberoende hur mycket du gillar honom eller hur mycket uppmärksamhet du får. Kom också ihåg att du aldrig ska göra något som du inte är 100% bekväm med. Jag ser inget fel i att i din ålder falla för lite uppmärksamhet men det blir ett problem om man ignorerar sin egen magkänsla och den egna rösten i huvudet för att fortsätta få uppmärksamhet av en kille. Kom ihåg att du känner dig själv bäst och att du alltid får sätta gränser och kräva att dom respekteras.
Jag tycker att du har en helt hälsosam delusion. Det att du lätt tror att killar gillar dig när dom visar intresse tänker jag att tyder på ett gott självförtroende och att du vet att du är värdefull och vacker. Dessutom ifrågasätter du dig själv också på ett hälsosamt sätt. Du tror att killar gillar dig men du kan ändå förstå att det kanske inte alltid är så och att du kan ha fel ibland. Det låter riktigt hälsosamt i mina öron. Jag tror också att ditt tankesätt hjälper dig få kontakt med människor runt omkring dig och det gör dig till en mer öppen person som andra har lättare att öppna sig för.
Fortsätt att vara du och kom ihåg att du är värdefull och bra precis som du är. Skriv gärna hit på nytt ifall du undrar över något eller om du behöver skriva av dig.
Kram,
Rosanna
P.S. Håller med om det sista du skrev i hemliga rutan!