deppad
01.10.2014
Hej! Är en helt vanlig kille på 15 år.är ganska stor, har sixpack, är allmänt mogen och sånt som de sägs att tjejer tycker om..Men endå skiter sig allt med tjejer! Har aldrig(vad jag minns) varit ihop med nån tjej. och nu är ja jätte kär i en tjej i klassen under.hon har ett underbart leende och de e typ min dröm att bli ihop med henne. men mitt självförtroende är alldeles för dåligt och även jag för tråkig så de e helt sekärt att hon kommer svara nej. Är trött på att inte ha några kompisar heller, tror Aldrig att nån kommer tycka om mig.. theboy

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
10.10.2014
Hejsan, vi väntar på svar på din fråga av specialungdomsinformatören Susanna hon kommer att svara så fort som möjligt.
Hej ”theboy”!
Det allra allra svåraste vi människor har att ”klara av” här i livet är egentligen att tycka om oss själva! Precis sådana som vi är. Det är så lätt hänt att vi är superkritiska till hur vi ser ut eller vad vi kan och klarar av eller snarare inte klarar av. Om vi bara kunde lära oss att bli litet snällare med oss själva så tror jag att vi är många som skulle må mycket bättre här i världen. Så varför inte börja idag? Sätt din energi på det som du har istället för det som du saknar. Du är mogen, har ”sånt som tjejer tycker om”. En bra början! Och jag är helt säker på att du inte är tråkig, men att det är det att du tror att du är tråkig som ställer till det för dig.
Man brukar också säga att vår bild av oss själva, hur vi ser på oss själva syns i våra relationer. Alltså så att om vi själva ser oss som ”loosers” så kan andra börja göra det till sist också. Så det är JÄTTEVIKTIGT att ta sig en funderare kring vilken bild vi har av oss själva, med vilken ”röst” vi pratar med oss själva och kanske också börja fundera kring vad det kan finnas för orsaker till att jag ser ner på mig själv. Vi behöver ta hand om oss själva och ha en bra relation med oss själva innan vi kan ha bra relationer med andra; med en flickvän, med vår familj, i skolan, på arbetsplatsen.
Det finns många olika sätt att fundera kring och jobba med sin självbild, t.ex. finns det en hel del skrivet på Decibels infosidor HÄR.  Sedan finns det också massor av böcker att läsa, om du tycker om att läsa. Kolla t.ex. på bibban så hittar du säkert flera olika. Sedan kan man också gå till skolkuratorn och prata om dessa saker. Eller kanske finns det någon klok, härlig vuxen i din närhet som du kan prata med. Alla vuxna har ju varit unga någon gång och en del av att växa från ung till vuxen handlar just om att bli en självständig människa som kan börja tro på sig själv och så småningom hitta sin plats i världen. Sen är det ju dessutom så att det här med självförtroende och självkänsla tar tid, så där får du ha en stor portion tålamod också. All förändring tar tid, speciellt om vi pratar förändringar inuti ossJ
Och så härligt att du är kär! Att vara kär är både underbart och väldigt förvirrande, eftersom det ibland kan kännas som att känslorna verkligen far iväg med en – och att man då inte ens riktigt känner igen sig själv. Men det är helt okej. Så är det med förälskelse, det är en sorts förvirring, en härlig och spännande sådan. Så lyssna på dig själv, du är intresserad så kanske finns det något bra sätt att få litet kontakt med tjejen du drömmer om? Något gemensamt att prata om, eller bara ett enkelt litet ”Hej” i korridoren – som en första kontakt? Vem vet, kanske någon kommer att tycka om dig, väldigt mycket, ganska snart? Läs Decibels flirttips HÄR.
Lycka till, både med att tycka om dig själv och andraJ
H.Susanna