Deppad
27.08.2023
Känns dåligt när en man jag tyckte om inte tycker att jag är tillräckligt bra till en förhållande med honom. Vi var fwb. Och ny vill han hitta en kvinna han älskar. Känns så nervärderande.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.08.2023
Hej!
Jag kan verkligen förstå att det känns väldigt jobbigt just nu. Det är säkert en psykiskt och känslomässigt tung situation du befinner dig i och alla dina känslor är både förståeliga och okej. Nu vet jag ju inte vad du och den här killen har pratat om eller hur era diskussioner kring er situation har sett ut men jag ska göra mitt bästa för att ge dig ett så utförligt svar som möjligt.
Det är inte alltid så enkelt när man bestämmer sig för att vara fwb (friends with benefits) med någon. Det är väldigt få som sist och slutligen klarar av att sköta ett sånt förhållande helt smärtfritt från början till slut. Ofta är det någon som blir besviken eller någons känslor som blir sårade. Det är såklart möjligt för vissa att ha den sortens relation helt utan konflikter och sårade känslor men det är absolut inget som vem som helst klarar av. Med det sagt menar jag absolut inte att beskylla dig för att du ingick i den här relationen. Vi människor är ganska nyfikna av naturen och det finns inget fel med att testa på nya saker och nya typer av förhållanden. Hur ska vi annars lära oss vad som är bra för oss och vad som inte är bra? Vi är alla olika och vi mår bra av olika sorters relationer. Det bästa vi kan göra är att försöka hitta någon som känner likadant som oss och som mår bra av samma sorts relation som oss.
Jag vill gå lite djupare in på den första meningen du skrev. Du berättar att han tycker att du inte är tillräckligt bra för att vara i ett förhållande med honom. Jag undrar ifall det är något som han verkligen sagt ordagrant? Om så är fallet anser jag att han inte är en särskilt hälsosam person att ha en relation med eftersom det inte finns någon människa i världen som kan tala till dig så och samtidigt förtjäna att finnas i din närhet och ta upp din tid och din energi. Du förtjänar så mycket bättre!
Om han inte ordagrant sagt att du inte är tillräckligt bra för att vara i ett förhållande med honom undrar jag ifall det är möjligt att du kämpar med så pass tunga känslor just nu att du läser något mellan raderna som egentligen inte behöver stämma överens med hans verkliga känslor och tankar. Det att han inte vill ha en romantisk relation med dig behöver absolut inte betyda att han inte tycker att du är tillräckligt bra utan det kan också bara betyda att han inte tycker att just ni två är det bästa alternativet för varandra. Det kan hända att han tycker att ni båda förtjänar bättre när det kommer till parförhållanden och att han anser att just han inte är rätt person för dig. Det att någon väljer att inte ha en romantisk relation med dig minskar inte på ditt värde som människa och gör inte dig till en mindre älskvärd person. Du är bra precis så som du är och du förtjänar att vara i ett förhållande med en person som känner likadant.
Jag tror att det kan vara väldigt psykiskt tungt att ha en endast fysisk relation med någon ifall man djupt inombords vill ha en romantisk och emotionell kontakt. Även om det är helt möjligt att ha sex utan känslor inblandade är det inte något som passar för alla. Vi är alla födda med olika sexualitet, behov och preferenser. För vissa är det väldigt lätt och naturligt att ha sex utan känslor men är man inte naturligt en sådan person kan det vara väldigt svårt att anpassa sig till en sådan relation även om man verkligen vill.  Det kan också vara svårt att ändra på en fwb-situation ifall man inte från början haft planer på att låta relationen bli mer än bara fysisk. Om man haft inställningen att den här relationen inte är eller någonsin kommer att bli romantisk kan det vara svårt att ändra det tankesättet. För vissa människor är det väldigt viktigt att den emotionella kontakten kommer före den fysiska i en romantisk relation. I ett fwb-förhållande kan det då bli problem ifall man upptäcker att man innerst inne vill ha mer än bara sex.
Jag förstår att du känner dig besviken och nedvärderad. Även om ni båda samtyckt till att endast vara fwb kan det hända att du trots allt utvecklat känslor och kanske ett sorts hopp om att er relation skulle leda till något mer. I såna fall är det viktigt att man kommunicerar sina tankar och känslor så att båda är på samma linje och har samma avsikter för förhållandet. Det kan ju hända att han inte har någon aning om hur du känner och därför inte tänkt på att er relation kunde utvecklas utöver det fysiska. Känner du att du kan prata med honom om dina tankar och förklara att du känner dig nedvärderad och åsidosatt? Jag tror det är bra om han får veta hur du känner och mår så att han kan ta ställning till situationen och kanske förklara lite bättre hur han ser på saken och vad han har för känslor.
Jag vill sist och slutligen påminna dig om att inte låta någon annans tankar och åsikter påverka hur du ser på dig själv. Du är värdefull och du förtjänar att känna dig trygg och självsäker med personen du väljer att ingå i ett förhållande med. Jag hoppas att du i fortsättningen vågar vara ärlig med vad du känner och vad du behöver för att må bra i en relation. Kom ihåg att ett förhållande ska vara på bådas villkor och den ena parten ska inte behöva ignorera sina känslor och sina gränser för att tillfredsställa den andra.
Jag hoppas att du kan prata med någon om vad det är du går igenom just nu. Någon vän eller någon trygg person som du litar på. Du kan alltid vända dig till oss på decibel om du funderar på något eller om du behöver få skriva av dig. Vi finns här för dig.
Kram,
Rosanna