Deprimerad långdistans
31.07.2014
Har nyss kommit in i ett långdistans-förhållande med en kille från ett grannland. Han är inlagd på behandlingshem med diagnosen dysmorfofobi. Jag älskar honom verkligen, han älskar, och vi pratar varje dag, nästan dagarna i ända.
Han verkar bli bättre hela tiden, men undrar hur jag kan hjälpa honom att må ännu bättre? JB

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.08.2014
Hej, vi ska fråga råd av en av våra experter för den här frågan. Tyvärr har många semester ännu, så hoppas du orkar vänta en stund ännu på svaret. Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Eftersom din pojkvän är intagen på behandlingshem och du upplever att han blir bättre hela tiden så får vi utgå ifrån att han får den bästa tänkbara vården han kan få där. Det är säkert skönt för honom att känna att han har ditt stöd och att du finns vid hans sida även om ni inte fysiskt är tillsammans just nu.
Med alla sjukdomar, såväl fysiska som psykiska, är det viktigt för självbilden att man har andra människor som accepterar en som man är. MEN det som är viktigt för dig att komma ihåg är att du är hans flickvän, d.v.s. inte vårdare. Du kan och skall givetvis finnas där för honom men du är inte ansvarig för honom. Skulle det röra sig om en fysisk sjukdom eller åkomma skulle det kanske vara lättare att ge konkreta tips på saker du kan göra för att han skall må bättre, men med psykiska sjukdomar är det inte lika lätt. Som jag redan tidigare skrev så är ditt stöd viktigt, men eftersom han redan är intagen så finns det kanske inte så mycket konkreta saker du kan göra. Det skulle isåfall vara att ge honom tid, och inte försöka skynda på tillfriskningsprocessen eller bli otålig. Psykiska sjukdomar är ibland oförutsägbara och man blir inte alltid "frisk" eller "bra igen" på det sätt man önskar. Med rätt vård kan man givetvis börja må bra igen, men man kommer ändå aldrig att bli samma person som innan man insjuknade. Det kan hända att han i något skede kommer att bli otålig och tycka att han är redo att komma hem och börja leva sitt vanliga liv igen, försök då att uppmuntra honom att ta det lugnt och försiktigt. Jag tror att det viktigaste du kan göra som flickvän är att uppmuntra honom till vård, både nu då han är intagen och efter att han kommit ut.
MEN, jag vill även betona att  du skall komma ihåg att leva ditt eget liv också! Det är fint att du är så hängiven och vill hjälpa honom på alla tänkbara sätt, men absolut avgörande för att du skall kunna göra det är att du tänker på dig själv och tar hand om dig själv. Lita på att han får den bästa tänkbara vården han kan få där han är just nu, och koncentrera dig på att vara hans 17åriga flickvän, d.v.s. inte vårdare eller medpatient utan någon som älskar honom men är en egen person.
Hälsningar
Tessi