desperat i behov av
25.10.2013
att knulla. Visste inte riktigt i vilket ämne det skulle vara i. Men i alla fall, till saken. Det känns som jag är i desperat behov av att ha sex. Eller, jag vill ha det. Det kan hända att jag fått dom här tankarna för att det är så många i min omgivning som har gjort det. Men är det normalt att ha ''jag vill ha sex'' tankar i huvudet då man är 13 år? Väldigt tacksam för svar.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.10.2013
Hej!
Javisst kan det vara normalt! Det beror mest på när man riktigt börjat komma in i puberteten, men också på vilka olika intryck man får utifrån. Vi ska förklara lite närmare:
Dels är det alltså det här med att sexlusten vaknar någon gång i början/mitten av puberteten. Det handlar väldigt mycket om hormoner, könshormonerna som utsöndras från hjärnan och som sätter igång kroppens utveckling. Det är inte bara brösten som ska växa och mensen som ska komma, utan de här hormonerna - och livets utveckling under de här åren i allmähet - som ska komma igång och utvecklas. Man SKA bli nyfiken på sex under puberteten. Man ska drömma om sex, man ska bli kåt, sexuellt upphetsad, man ska få sexlust. Det hör helt enkelt till. Men vissa kommer tidigare in i det här stadiet av utvecklingen, andra senare. Idag är 13 år ingen ovanlig ålder för det här skedet av utvecklingen.
Vissa missförstår det här helt och tror att bara för att de är kåta så kan de ha sex. Då går det oftast illa på ett eller annat sätt - och oftast fattar man inte riktigt hur illa förrän lååångt senare. Men motsatsen händer också, så vissa tränger istället tillbaka de här sexuella känslorna och nyfikenheten, tex på grund av religiös eller moralisk övertygelse, och då kanske den mentala utvecklingen bromsas upp eller störs. Så låt dig får känna som du känner, det är inget fel eller fult i det.
MEN, bara för att du känner så här betyder det alltså inte alls att du faktiskt skulle vara mogen för sex! Det här är viktigt att du vet, för som sagt, så är du bara i början av utvecklingen ännu. Det ska hända maaassor både i kroppen och framförallt i hjärnan innan du är mogen för sex med en partner. Bara för att man fått mens betyder det inte att hela underlivet är färdigt utvecklat för sex, bara för att man känner sig kåt är det ingen garanti för att sex skulle vara skönt och bara för att man drömmer om sex betyder det inte att man borde ha det redan nu. Det här kan vara svårt att inse, det brukar alltså vara lättare att se sedan efteråt, att man inte alls var så mogen som man kände sig. Men om vi tar en jämförelse: det är som om du flyttade hemifrån redan nu i denna dag. Du kan grunderna för hur man räknar budget så att man får pengarna att räcka till elräkningen, du har varit ensam hemma och du vet hur du vill inreda din lägenhet. Men det betyder inte alls att det skulle vara lyckat för dig att bo alldeles ensam redan nu.  Sannolikheten att det skulle gå bättre är mycket större om du väntade med att flytta hemifrån först tills du är 16 eller 18.
När det gäller det här med att så många i din omgivning redan haft sex, så håller vi tummarna så hårt vi kan att de inte är lika gamla som du. För då är det många som innerst inne mår dåligt - för det är klart att de innerst inne vet att det var för tidigt. Det är ju också därför som du frågar oss, gissar vi, du vet nog att det är för tidigt för dig och du vill ha vår bekräftelse för att det är så. Troligen var deras sex inte alls så snärtigt eller skönt som de får det att låta, det kan det inte ha varit eftersom de inte har alla pusselbitarna på plats ännu i den åldern. De gör säkert sitt allra bästa för att skyla över det, skryta om hur "stora" de är och försvara sina val, men troligen kommer de att ångra sig längre fram och önska att de hade väntat.
Men om dina kompisar som haft sex är äldre än dig, så förstår vi att du blir lite "smittad" av deras upplevelser (och allt du föreställer dig att de varit med om). Men minns att det är som med allt annat grupptryck som gäller vad äldre gör och får - det verkar alltid mer lockande för de yngre än vad det är i verkligheten. Och svårare att motstå, eftersom man inte rikigt vågar/vill/ids höra på sin egen inre röst som säger att man är för ung för det där ännu. Ingen 13-åring gillar riktigt att vara för liten för något, alla 13-åringar skulle gärna protestera mot att kallas omogen och oförståndig. Så det finns en extra lockelse i att göra allt sådant som är "barnförbjudet", både för att man tror att man är vuxnare än man är på ritkgit och för att man VILL vara vuxnare, mognare, häftigare, mer självständig, mer vågad osv. I allmähet alltså. Orsaken till att det är förbjudet enligt Finlands lag att ha sex innan man är 16 är inte bara för att skydda yngre från att bli utnyttjade av äldre, utan också för att skydda unga från att göra saker de helt enkelt inte är mogna för än och att de här sakerna därför skulle skada dem.
Så forstätt tänka på sex du bara, dröm om det, fantisera - och onanera gärna. Men HA INTE SEX med någon. Det hinner du nog med sedan när du verkligen är mogen för det, känner dig redo för det och framförallt vill göra det med just precis den där vissa personen! :D Och vännen, den personen är värd att vänta på! Som sagt, onanera gärna, för då får du dels en del av behovet tillfredsställt och dels så lär du känna din egen kropp. Att veta hur man själv funkar och vad man tycker att är skönt är en stor fördel sedan den vackra dag du faktiskt kommer att ha sex med den där speciella människan :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna