Det är inte alltid så lätt
03.11.2016
Hej jag frågade några månader tillbaka om en kille https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/va-ska-jag-gora-2
och ni gav det tipset att jag bara skall försöka fortsätta livet och glömma honom så ja tänkte lite berätta hur det gått.
Till först var det mycket svårt att tänka på någonting annat än honom men det blev lite bättre sen efter en stund även om jag ännu då nog gillade honom. Det har gått några månader nu och jag har ännu samma problem... det går helt enkelt inte att glömma bort honom för att varje gång ja ser honom i skolan så håller ja på att spränga och vissa gånger då våra kompisar är tillsammans på ett ställe så är vi ju såklart där också och vi brukar nog prata och då får jag bara starkare känslor hela tiden . Det hjälper inte heller fast jag inte ser honom.. jag går runt och vad än jag gör så börjar jag tänka på honom och det börjar kännas ganska tungt att hela tiden tänka och hoppas på någonting som inte riktigt är möjligt nu just så inte vet jag om ni kan ge nå annat tips än att bara glömma honom men jag tänkte nu ändå fråga för att som ni ser har det inte blivit nå riktigt mycket bättre. xD Jenny

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
08.11.2016
Hej igen Jenny!
Nej det är nog inte alltid så lätt och jag ser att det nog är ganska omöjligt för dig att glömma honom. Att du dessutom ser honom varje dag i skolan och blir påmind gör ju inte saken bättre.
Vi får helt enkelt glömma idén med att glömma honom. Tänk om du istället skulle göra nästan tvärt om? Till exempel att varje gång du får den där varma känslan i kroppen när du ser honom eller tänker på honom, acceptera att den finns där. Du känner känslan i kroppen och du ser dina tankar om honom och accepterar att så här är det. Jag är kär och det finns ingenting som jag kan göra åt saken, för man kan ju faktiskt inte hjälpa vem man blir kär i. Kanske kan du till och med njuta lite av känslan av att vara kär utan att du nödvändigtvis måste vara ihop med honom (och vara medveten om vilka brister han har, precis som alla andra). Det här är en förälskelse som du säkert kommer att minnas resten av ditt liv. Sedan fortsätter du med det du håller på med just då. Försök också att uppmärksamma din omgivning lite mer, kanske det finns andra personer som jätte gärna skulle ha lite av din uppmärksamhet? Jag kan tänka mig att du kanske har glömt bort dina kompisar lite om du har tänkt mycket på den här killen, har de något som de vill prata om eller göra tillsammans med dig?
Det här kanske inte gör att du slutar att vara kär i honom men det gör att det blir lättare att handskas med känslan av att vara kär men inte kunna uttrycka den tillsammans med honom. Du kanske till en början måste påminna dig själv om att göra den här övningen varje dag flera gånger per dag, men det blir lättare med tiden att leva med det. Varken du eller jag vet ju hur det kommer att bli i framtiden, kanske fortsätter du att vara kär och blir ihop med honom någon gång. Kanske slutar du att känna så här eller kanske träffar du någon annan som du blir kär i. Men tills dess kan du testa att göra så här.
Hoppas de här tipsen fungerar! Hör gärna av dig igen om hur det går :)