dethärmedforeveralone
31.08.2014
Vet inte riktigt ifall det här passar in i denna kategori. Men i alla fall så har jag lagt märke till något den senaste tiden, alla mina vänner har pojkvänner/flickvänner utom en som har på G med en kille. Jag har aldrig varit ilag med någon, aldrig blivit kysst heller, enda jag har gjort är kramat killar vänligt i en lek som gick ut på att krama folk. Jag känner mig så jävla ensam, jag har ingen att vara med för mina vänner är upptagna med sina partners. Jag har aldrig varit förälskad i någon och är ganska säker på att jag aldrig haft killar efter mig. Som är det något fel på mig? Jag ser helt okej ut och jag får helatiden komplimanger om hur "skön" jag är och at jag är jätte snäll. Det är inte ens kul längre, det känns som jag aldrig kommer hitta någon. Jag behöver någon, det känns som jag inte har vänner heller. Och det känns som värst då de börjar skryta om sina "11 månader 2 veckor, 5 dagar, 17 timmar, 39 minuter och 14 sekunder" ilag. Och sen börjar de prata om sina sexliv, jag bryr mig fan i vad som händer i sängen. Och det gör mig illamående att tre av mina vänner tappade oskulden vid 12, det är inte normalt, de var bara barn och är ännu, sen skryter de om sina p-piller och så ser de på mig som de har sett et ufo då jag säger att jag vill vänts tills jag är gift. Är jag konstig för att jag aldrig varit ihop med någon och inte vill tappa oskulden före jag är gift?

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
08.09.2014
Hej finaste du,
Du kommer helt säkert att hitta någon att vara tillsammans med:) Då tiden är rätt för dig. Och så jättefint och verkligen starkt av dig att du väljer att ta det i din egen takt och att du känner efter hur du vill ha det, då det gäller pojkvänner och sex. Du är inte konstig utan du är MODIG! Fastän det känns ensamt. Fastän dina vänner har relationer och pratar mycket om det. Fastän det känns som att du inte har några vänner.
Ibland är det kanske så att det är vårt eviga jämförande med varandra som gör att vi börjar känna oss så ensamma och udda. Från att vi föds jämförs vi ju med varandra, och det fortsätter livet ut. Så för att kunna och våga gå sin egen väg så behöver man vara stark! Det är det jag menar med att du är stark och modig som väljer själv. Det är det inte många som gör. Som har förmågan att verkligen lyssna till sig själva, och att känna efter vad som blir bäst för en själv i olika situationer. För trycket är stort från de grupper vi befinner oss i, livet igenom, att ”göra som alla andra”. När man är riktigt ung är man dessutom inte varken fysiskt eller psykiskt helt färdig (mogen) att ha en sexuell relation så det är mycket klokt att vänta med den biten tills man hinner ikapp sig själv.
Tyvärr finns det så mycket olika budskap i samhället vi lever i som sätter stort tryck på oss människor. Vi får för oss att vi borde det ena och det andra, medan det enda vi verkligen behöver och mår bäst av är att lyssna till oss själva, vad vi känner innerst inne. Men eftersom det finns så många förväntningar och ideal att leva upp till så är det lätt att vi dras med i att göra saker för att andra gör så. Så fortsätt lyssna till dig själv och gör det som du känner att är bäst för dig. Fortsätt vara den du är och framförallt fortsätt att vara modig!
Allt gott på vägen!
H.Susanna