Distans-crush
02.11.2015
Hej!
Nu är det så att jag har gått och träffat en kille på nätet. Jag har en sådan regel om det händer att jag inte berättar något för privat, inte mitt efternamn, inte mitt telefonnummer, facebook, o.s.v. Det har funkar jättebra hittills, men nu har jag gått och fått en liten förälskelse på den här killen X, och han sa ikväll att han hade tänkt detsamma om mig.
Jag vet allt om hur man på nätet bara visar en bild av sig o.s.v. Jag vet att jag ska vara försiktig. Och jag tror inte att distansförhållanden funkar, så det kommer nog inte bli något sådant. Ändå vet jag inte vart jag ska ta det här, han är verkligen en trevlig typ (vad jag vet av de 2 veckorna vi talat iallafall..)
Aah, jag vet inte ens varför jag skriver det här, jag vill väl bara få höra några för- och speciellt nackdelar som kan väcka eventuella varningsklockor och dylikt :P L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.11.2015
Hej L!
Vet du, nu skulle vi vilja krama dig och säga duktig flicka, du har gjort och tänkt helt rätt när det gäller kontakter över nätet! :D Precis så som vi brukar skriva som råd här på Decibel. Så fortsätt vara försiktig bara. För vet du vad? OM han är seriös och verkligen fattat tycke för dig på ett ärligt sätt, så kommer han att ha tålamod. Han kommer att acceptera att du vill ta tid på dig innan du eventuellt besluter dig för att öppna dig, kanske tom skypa eller fejstajma eller liknande (vilket btw rensar bort de största skurkarna ;) ).
Så rusa inte åstad nu bara för att det känns pirrigt och härligt. Försök att behålla huvudet kallt fastän vilka komplimanger han än skulle ge eller söta saker han säger. Njut av det, men känn dig inte tvingad att besvara allt med samma mynt. Två veckor är "ingenting", så babysteps nu bara. Vill du ändå inte ha ett långdistansförhållande, så vad kan du på sin höjd få ut av det? Lite bättre självförtroende, lite pirr, lite spänning i livet? Inte illa i sig - det behöver ju inte alltid bli århundradets kärlekssaga av allt.
Ska dra lite plus-och-minus, för- och nackdelar. Varningsklockorna först:
- Typer som "bara har en sak i hjärnan" har ofta svårt att ha tålamod och exempelvis lägga mycket tid på annat prat än bara gulliplutt eller sexuella antydningar. De tillbringar inte timtal med att chatta om flyktingpolitik eller barndomsminnen eller ens största kulinariska misslyckanden. En stund orkar de, men är egentligen inte seriöst intresserade av dig som människa.
- Typer som hittar på sina karaktärer kommer förr eller senare att glömma någon detalj de ljugit ihop och kan därför säga emot sig själv. Talar man tillräckligt länge, så kommer man på dem ifall det finns hål i deras story.
- Typer som är någon annan än de utger sig för att vara vill såklart inte visa sitt ansikte i webbcammen. De kanske skickar foton (som alltså inte behöver föreställa sig själva utan är kopierade från nätet) eller poserar från hakan neråt, men vill inte gärna avslappnat sitta och prata f2f ens på distans. Skyller han på att hans Skype inte funkar eller liknande, så ska du dra öronen åt dig!
- Typer som har flera på gång samtidigt har svårt att hålla alla de respektive detaljerna isär. Minns han inte saker du berättat eller minns fel, så kan det också vara tecken på att han kanske är lika "seriös" med någon annan som med dig.
- Typer som inte verkligen njuter av ens sällskap har helt enkelt inte tålamod. "Händer" inget på ett par tre veckor, kanske i undantagsfall längre, så börjar de oftast långsamt men säkert höra mindre av sig, ha mindre tid att chatta, vara upptagen oftare, chatta kortare tid osv. Tills de kanske inte hör av sig längre alls, eller visar hur sura de blir för att man inte är den som hänger efter dem, öppnar sig, skickar bilder osv. Så tåååålaaaamoooooood ;)
Fördelar:
- smicker, komplimanger, uppmärksamhet, känslan av att bli sedd och vara speciell, förväntan inför nästa chatt, dagdrömmarna, "det här måste jag minnas att berätta för honom", innehålls- och meningskänslor i livet, tidsfördriv, avsaknad av känslan av att vara romantiskt ensam, vänners intresse och eventuellt avundsjuka, övning i hur man diskret flirtar, stärkt mod i relation till motsatta könet... Do I need to say more? ;)
Så länge man alltså håller fötterna på jorden och huvudet kallt, så kan man ha mycket kul med den här typen av relationer. Men 1) det lönar sig inte att ljuga ihop något om sig själv - för då vet man ju själv att han gillar en låtsasbild av en och 2) det lönar sig ofta att vara ärlig från ganska så från början med viktiga förutsättningar som tex att man inte tror på distansförhållanden eller inte kommer att skicka foton på dina trosor. Är han inte på samma linje, så har du antingen fått fram hans äkta jag eller så drar han sig undan ifall han ville ha något mer, något du inte är villig att ge. Så var så schysst så att du inte heller skapar eller upprätthåller ett hopp som du inte tänker uppfylla.
Men det där sista stycket vet du nog :) Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott