Distansförhållande
04.07.2018
Hej jag är tillsammans med en tjej från Helsingfors och vi ska på måndag träffas för första gången, varför e ja nervös? tips på va vi kan göra? behöver all hjälp jag kan få Anonym :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.07.2018
Hej!
Visst hade du klickat i rätt nu, att du är tjej? Inte för att det spelar så stor roll vilken -sexuell du är, men det kan ju vara att det bidrar till nervositeten om du dessutom går igenom ett gå-emot-strömmen- och vad-ska-andra-tycka-skede. Men förälskelse är alltid pirrigt och det är alltid nervöst som sjutton i ett sådant här skede av en relation. Att träffa någon för första gången kan helt enkelt inte vara så mycket annat än lite skrämmande, spännande, fascinerande... lite samma känsla i magen som i en berg-och-dalbana. Det hör till. Och precis som miljoner före dig, så kommer du också att överleva det.
Att ha en liten plan kan hjälpa. Både en plan för vad ni konkret ska göra - ska ni tex gå till Borgbacken eller fara ut till Sveaborg - och för vad du kan prata om. Se, även om man chattat massor, så är de där första sekunderna ändå, nästan obönhörligt, lite pinsamma och krystade. Vanligvis brukar det gå över om en stund, så försök att inte fastna i dem. Då kan du istället bra ha en plan för vad du kan börja prata om. Exakt vad du säger spelar ingen roll, huvudsaken är att du börjar prata. Fråga massor, men svara själv inte enstavigt eller bara med få ord, utan försök få orden att rulla på. So what om du pratar på helt nevöst, alla fattar ju att man är nervös i en sådan här situation, men det är bättre att prata än att vara tyst. Ni kan ju till och med komma överens på förhand om vad ni ska säga när ni träffas. Det känns säkert fånigt att säga det, men då kanske ni skrattar tillsammans åt det och i bästa fall har det brutit isen.
Som sagt är det också bra att ha en plan för vad ni ska göra tillsammans. Se, man slappnar bättre av medan man gör något tillsammans, tex spelar minigolf, är på väg till nästa åk på nöjesparken eller kikar på turistkrafset i stånden på salutorget. Då behöver man inte se varandra i ögonen hela tiden, och har något att sysselsätta händerna med och kan tala mera sådär appråpå. Så egenltigen är ju det där klassiska dinner&movie ganska dumt, för när man ska sitta framför varandra och äta så kan det kännas som att man har en strålkastare på sig och ser man på film på bio får man inte prata alls. Så gör något där ni antingen har något för händer eller är på väg någonstans. Det går tex att hyra gula city-cyklar eller fara på en båttur med någon av färjorna. Shoppning kanske ni bör undvika på första dejten, eftersom man kan blir för distraherad då. Att fara till Heureka och pröva på alla experiment där kan dock vara riktigt bra, kan ge er många skratt tillsammans. Och så tar ni med en kortpacke eller någon spelapp ni kan sysselsätta er med tillsammans om det behövs ännu mer hjälp mot pinsamma tystnader.
Så försök att slappna av så mycket som möjligt och tänk att visst är första ögonkastet viktigt, men inte viktigast, man kan bra ändra uppfattning om någon efter det - just för att man brukar vara långt ifrån sig själv under de första minutrarna när man är nervös.
Kram, Liselott