Drömmar
09.01.2015
jag brukar drömma om killen jag älskar, vi umgås och han kramar mig och säger att han älskar mig men ibland kan jag drömma om att jag blir knivhuggen i skolan och han kommer och börjar gråta och skrika att ja ska vakna upp. Jag drömmer också om att han ropar ut mig när vi är i skolan och säger att Det inte kommer att funka emellan oss, då springer ja in igen och svimmar. Har haft så konstiga drömmar och jag drömmer alltid om han. Börjar bli orolig om att någon av drömmarna kommer hända påriktigt. Ella

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.01.2015
Hej Ella!
Det här med drömmar är nog säkert en av de grejer som mänskligheten har funderat på och bekymrat sig för sedan tidernas gryning. Varför drömmer vi de konstigaste saker - och betyder drömmarna något. Det finns femtielva olika åsikter om det här med drömtydning, sanndrömmar osv, men ingen VET väl riktigt om eller till vad de faktiskt kan tolkas. Dock verkar nog de flesta psykologer överens om att drömmar spelar en viktig roll för att dels behandla det som hänt under dagen och dels förbereda sig på alla möjliga mer eller mindre tänkbara situationer och händelser. Hjärnan hittar tydligen alltså på olika scenarion för att lite känna efter hur det skulle kännas, hur man skulle reagera osv. Eventuellt kan det då vara påverkat av vad vi vill och känner även i vaket tillstånd, men ibland kan det lika gärna vara helt huvudlösa historier hjärnan hittar på, saker som aldrig ens skulle kunna hända i verkligheten. Hjärnan och därmed drömmarna är inte alls alltid "logisk". Samtidigt går den alltså igenom allt möjligt som hänt under dagen och lägger in delar av det och delar av andra intryck vi fått under dagen eller tidigare i livet i drömmarna. Då är det ju inte alltför långsökt att din hjärna har killen du tänkt på hela halva dagen som huvudperson i några drömmar och att den kanske lägger till något från någon TV-serie eller liknande.
Sen måste man samtidigt komma ihåg att vi minns bara en bråkdel av allt vi drömmer. Olika källor ger lite olika antal, men 24 st per natt påstår den här roliga artikeln från tidiningen Må bra, http://mabra.com/8-saker-du-inte-visste-om-dina-drommar/. Där står också att ju märkvärdigare en dröm är, desto större chans att man minns den när man vaknar. Och vem skulle inte reagera på att bli knivhuggen?
Personligen tror jag nog att du kan vara helt lugn vad beträffar att bli knivhuggen i skolan i alla fall. Det kanske till och med bara är bra att du drömt det, så kanske du klarar dig bättre undan en riktig knivhuggning, ifall det mot förmodan skulle ske på riktigt. Och vem vet med killen du gillar - det är kanske bara framtiden som kan utvisa ifall drömmarna betydde något? Eller så kanske du skulle ta och skapa lite chanser för drömmarna att slå in, alltså tex gå fram och prata med honom? ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott