drömmer om en annan kille hela tiden
25.10.2015
Hej. Jag är tillsammans med min sambo och vi älskar varandra. Men när de va slut mellan oss ett tag så träffade jag en annan kille. Jag började gilla han och han mig. Men efter ett tag gick jag tillbaka till min nuvarande kille. Vi har de bra men jag kan inte sluta drömma om han jag träffade då vi inte va ihop. I drömmarna har vi jätte kul och vill verkligen va med varandra. Jag är jätte kär i honom i drömmarna och vill bara säga åt han att jag vill vara med han istället.. och han verkar vela vara med mig också. När jag vaknar är jag kvar i känslan och har kvar suget efter att umgås med han. Men de försvinner ju mer under dagen. Men vad betyder de? Vet inte vad jag ska göra :( grace

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.11.2015
Hej grace!
Det är aldrig lätt att göra val här i livet. Det gäller både stort och smått, och vem man ska älska är ju minsann rätt stort. Oftast är vi ändå relativt nöjda med de val vi gjort - och vi vet ju ändå åtminstone förnuftsmässigt att det oftast inte lönar sig att gräma sig, ångra sig eller inte satsa på det man valde. Gräset brukar dessutom egentligen sällan vara grönare på andra sidan staketet, eftersom en av livets sanningar är att allt hänger på hur väl du sköter om din egen gräsmatta. I livet måste du oftare se till att vattna, gödsla, rensar osv det du valt, det du redan har, istället för att hoppa över gärdesgårdarna som värsta hinderlöparen så fort du ser något mer lockande.
Kanske stämmer det här in även på killen du drömmer om och killen du redan har? Har du redan egentligen nog en grön gräsmatta? Och är den inte det - borde du gödsla, alltså jobba lite på ert förhållande. Kärlek är inte gratis och kärlek håller sig inte vid liv av sig själv, det är färskvara. Om du ger ditt nuvarande förhållande en ärlig chans, så vet du åtminstone att du gjort det (ifall det senare slutar olyckligt).
Visst kan man tolka drömmar på många vis, säkert finns det de där ute som skulle tolka den som så att du valde fel, att ditt undermedvetna hellre skulle vilja ha killen från pausen. Och det är ju lite det som är problemet i ett nötskal med kärleken: hur vet man att man valde rätt? Finns det något äkta och meningen och ödet och soul-mate? Missar man i så fall den om man stannar med någon man är semi-nöjd med? Eller är det just tvivlet som får det att kännas värre än vad förväntningarna man har på kärleken skulle vilja attdet vore? Vad har du egentligen för förväntningar på kärleken?
Vi kan inte säga varken bu eller bä, vi vet inte ifall du borde stanna med din kille eller kolla ifall killen från pausen är bättre. Det kan bara du bestämma. Men vad du än bestämmer dig för - eller redan bestämt - så måste du leva med det valet. Det hör till ansvaret man tar för sitt liv, att leva med valen man gjort och göra det bästa av dem (ingen av oss kan ju ändå backa i tiden). För mera tankar, råd och tips om förhållanden, kolla våra infosidor om Parförhållandet!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott