Drömmer om mitt Ex
13.01.2017
Hej decibel, har lite panik över en sak. Kan snabbt berätta att jag och mitt ex gjorde slut för TVÅ ÅR SEN hör och häpna och jag har sen 1,5 år tillbaka en ny pojkvän som jag har än idag. Men saken är den att jag har börjat drömma drömmar om mitt ex ungefär varje natt, och de är drömmer som kan va såhär: jag är otrogen mot min nuvarande kille med honom, alltså jag kysser mitt ex i drömmen och säger att jag ändå ska göra slut med min kille jag har nu. Sen vaknar jag upp och är typ kär i mitt ex igen? Och känner mig äcklad över att jag ligger bredvid min nuvarande kille. Är detta normalt? Får verkligen panik. Denna känsla kan sitta i ett bra tag in på dagen oxå. Vad ska jag göra? Har jag inte kommit över mitt ex så mycket som jag trodde att jag gjort? Eller är jag inte kär i min nuvarande kille?
Mvh Komplicerat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.01.2017
Hej,
Ibland kan drömmar berätta för oss om känslor som vi inte vill acceptera eller saker vi inte har bearbetat, och ibland betyder drömmarna ingenting alls, utan är bara ett hopplock av alla möjliga saker. Det är inte lätt för mig att veta vad dina drömmar betyder, men man får kanske ändå anta att det är någonting som är obearbetat.
Det behöver ju inte betyda att du hellre skulle vara tillsamman med ditt ex än med din nuvarande kille, men kanske du själv ändå måste våga ställa dig själv den frågan. Ofta då man drömmer någonting riktigt "levande" så stannar känslan kvar ännu efter att man vaknat, vilket ju kan vara både underbart eller skrämmande beroende på vad man drömt.
Det är nog helt normalt att man drömmer om sina ex, vi kan ju inte påverka eller välja vad vi drömmer om. Men det är nog bara d själv som kan avgöra vilken betydelse du tillskriver dina drömmar. Varför blev det slut mellan dig och ditt ex? Var det han som lämnade dig eller tvärtom? Om det var han som lämnade dig, och du fick ditt hjärta krossat så är det kanske inte så konstigt att han finns kvar i ditt undermedvetna som nån sorts önskedröm, trots att han kanske i verkligheten inte alls var så perfekt.
Jag tror att du skall tillåta dig själv att tänka lite på honom, och på den relation du hade och hur du känner för honom. Kanske du upptäcker att det inte var så perfekt som du önskar att det hade varit, det finns ju trots allt en anledning till att det tog slut. Men det kan ju också betyda att du faktiskt inte är supernöjd med hur du har det med din nuvarande kille och att du borde fundera över om det verkligen är honom du vill vara med.
Jag tror att du skall ge dina drömmar lagom mycket uppmärksamhet. De kan berätta för dig att du saknar ditt ex på något sätt, men det betyder inte heller att du nödvändigtvis skall bryta upp det förhållande du har just nu. De är trots allt bara drömmar, och beslutet om vad du vill göra är ditt eget. Jag tror inte att du behöver tolka dina drömmar som nån sorts "magiska budskap" om du inte vill göra det. Ibland är en dröm bara en dröm.
Det bästa är nog om du vågar känna efter och i ett vaket tillstånd själv bestämmer hur du vill tolka dem.
Kram
Tessi