Dubbel trubbel
21.03.2024
Hej! Jag har gillat en kille typ 5 månader eller nåt sånt och jag är verkligen kär i honom, och jag vet att han inte gillar mig till baka på det sättet och det är det som är problemet, och jag kan inte släppa honom…. Nu kommer det andra det är att jag nyss fick reda på att en annan kille är jättekär i mig och jag adda han på snap och då tyckte jag att han var jättesnygg och jag blev kär i han också, och han har skrivit till mig att han gillar mig och jag har skrivit till han att jag gillar han också och jag är faktiskt kär i han och vi har skrivit godnatt och gomorron till varandra och de känns verkligen som att det kommer bli nåt seriöst mellan oss, vi är inte tillsammans ännu fast jag vill vänta med det ännu en stund i alla fall. Och nu är ja problemet att jag är kär i två samtidigt och det är därför jag inte vill bli tillsammans med han andra killen förrän jag inte är kär i den första killen nå mera, och jag kan inte sluta och tänka på nån av dem och jag är superkär i båda, och jag vill ju inte vara kär i den första killen jag vill ju släppa han å gå vidare med den andra och det är så svårt, för jag kan ju lixom inte bli tillsammans med nån och va kär i nån Annan på samma gång det är ju helt fel och oacceptabelt vad jag tycker och jag är rädd att han killen som gillar mig ska fråga om vi kan bli tillsammans för vad ska jag svara då Lixom? Så snälla hjälp mig har ni några tips på hur jag kan släppa den första killen så jag bara har en i huvudet att tänka på och bara en kille Tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
25.03.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vad roligt att det går bra med kille nr 2, det verkar verkligen som att ni har något spännande och lovande på gång. Jag förstår dock absolut att det känns jobbigt med kille nr 1. En stark förälskelse går sällan om på en gång utan det är något som kan ta tid. Det tycker jag personligen att är helt okej och hälsosamt. Det hade ju varit värre ifall du var en person som jättelätt blev jättekär i människor och sedan tröttnade redan inom några dagar. Det är helt förståeligt att du inte helt kommit över den första killen även om du utvecklat känslor för den andra.
Jag tycker absolut att det låter som att det är kille nr 2 som du ska satsa på. Det verkar som att också du tänker i samma banor. Jag förstår också att det skulle kännas fel att bli tillsammans med honom medans du fortfarande har känslor för kille nr 1. Det är helt upp till dig att bestämma vad som känns rätt för dig och det visar ju på att du verkligen bryr dig om andra ifall du vill lägga dina egna känslor åt sidan för att skydda kille nr 2 från dina privata tankar. Men kom ihåg att du har rätt till dina egna tankar och känslor och att det inte är dåligt i sig att ha känslor för två personer på samma gång. Det är våra val och handlingar som definierar vem vi är och inte våra privata tankar. Man har fortfarande rätt att drömma och fantisera om vem som helst även om man har en partner. Men om du själv inte är bekväm med det förstår jag att du vill vänta med det här förhållandet tills du kommit över kille nr 1.
Ibland kan det dock krävas att vi aktivt går vidare med vårt liv för att vi verkligen ska komma över en person. Det kan hända att om du går in i ett nytt förhållande och verkligen satsar din tid och din energi på den här andra killen så kommer känslorna för den första att sakta men säkert blekna och försvinna. I vissa fall lönar det sig inte att sitta och vänta på att känslor ska försvinna av sig själv, då kan man i värsta fall sätta livet på paus och sedan vänta en evighet. Ibland är det bäst att aktivt jobba för att komma över någon genom att sätta sin fokus på något eller någon annan.
Det finns inget snabbt knep för att komma över en person utan det är en process som mest handlar om att fylla sitt liv och sin vardag med andra meningsfulla sysselsättningar för att förhindra att det lämnar så mycket tid över till att sitta och fundera på personen. Umgås med vänner, pröva på en nyhobby, avfölj personen på sociala medier och varje gång du mräker att du börjar fundera på personen kan du försöka hitta något annat som kan ta din fokus. Du kan försöka att ge mer av dina tankar till kille nr 2 genom att t.ex. skriva ner saker du gillar med honom och förslag på saker ni kan hitta på tillsammans.
Vad du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till! Om du har fler tankar och funderingar är det bara att ta kontakt.
Kram,
Rosanna