Dubbeltrubbel
24.10.2023
Hej decibel, jag tror att min kille har varit otrogen. Jag har inte talat med honom på en vecka. Min bästa vän har sagt att hon såg min kille och en brunett hångla. Jag älskar honom så mycket jag vet inte vad jag ska göra. Borde jag göra slut? Flickbekymmer

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2023
Hej,
Det var säkert tungt att höra sådana nyheter från din kompis. Att få höra att ens partner har varit otrogen kan leda till att man känner sig både lurad och olycklig. Jag tycker därför att du skall försöka få kontakt med din pojkvän och fråga om ni kan träffas, och sedan då du har honom framför dig så kan du fråga honom rakt ut. Du kan fråga honom om det finns någonting han vill berätta för dig, och om han verkar oförstående så kan du berätta vad du har hört. Han har då möjlighet att berätta (om det finns någonting att berätta) och att själv säga hur och om han vill fortsätta ert förhållande. Jag tror att det skulle vara bättre att ta diskussionen ansikte mot ansikte än att göra det t.ex. över telefon.
Risken med att fortsätta vara i ett förhållande där ens partner är otrogen är att man lätt slutar lita på människor och att man tappar sin självkänsla. Du är värd att vara tillsammans med någon som värdesätter dig, och som inte går bakom ryggen på dig. Jag förstår att det känns väldigt tungt att fundera över vad du skall göra eftersom han är så viktig för dig, men jag tror att det skulle vara nödvändigt för er att tala om saken, och att han får veta om vad du har hört. Om det är så att han har gått vidare och är intresserad av andra människor så är det trots allt bättre att det tar slut mellan er än att ni stannar kvar i ett förhållande som inte fungerar.
Du skall komma ihäg att det att någon är otrogen mot dig inte säger någonting om DIG, utan enbart om honom. Oavsett vad som var orsaken till att han var otrogen så var det inte ditt fel utan någonting som han valde att göra.
Många kramar,
Tessi