En kärlekshistoria 2
06.04.2017
Hej, det var jag som ställde den här frågan: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/karlek-och-parforhallande/en-karlekshistoria
Nu undrar jag: Den här tjejen spelar fotboll och tränar ganska ofta, medan jag inte gör någondera. Min fråga är nu: Kan vårt förhållande fungerar fastän vi inte spelar fotboll eller tränar båda två, eller måste jag börja träna för att ha en chans att få henne? Fundersam kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.04.2017
Hej Fundersam kille!
Nej, du behöver absolut inte börja träna fotboll bara för att hon gör det. Du behöver inte ens veta något om fotboll för att kunna vara tillsammans med henne. I alla fall inte annat än att kanske ha lite förståelse för att hon måste på träningar eller att en matchvinst kanske betyder mycket för henne. Klart att det inte skadar att du vet det allra mest grundläggande om fotboll, ungefär som vad en back gör, vad hattrick är eller att Messi inte bor i Nykarleby. Då kan du i alla fall fråga - och fatta - en smula om hur det gick på senaste matchen och därmed visa att du bryr dig om HENNE, fastän du kanske inte direkt bryr dig om fotboll i allmänhet.
Det finns inget som säger att man måste ha samma intressen som den man är kär i för att ha en chans till ett bra förhållande. Man kan ha totalt olika hobbyer, gilla helt olika musik, umgås med helt olika typer av människor osv och ändå vara lyckliga tillsammans. Det finns miljoner olika saker man kan ha gemensamt och det behöver inte alls vara de ytliga och självklara, som just huruvida båda gillar fotboll. De "inre" sakerna, som om man tycker samma saker är kul i en film, fattar varandras skämt, tänker på ungefär samma sätt om vad ett förhållande ska ge osv osv, det är ofta de sakerna som avgör hur lyckliga man kan bli tillsammans. Det är nog mera det som menas när man talar om huruvida ett par passar ihop. Det stör väl inte dig om hon gillar fotboll, eller hur, men det skulle säkert störa dig om hon är elak mot kompisar eller tycker att dina abs är viktigare än vad du har innanför pannbenet?
Vissa gemensamma saker, som att komma från ungefär samma årsklasser, kultur, språk och samhällsklass och vilja göra ungefär samma saker med sitt liv (kanske gäller mera på längre sikt, som sedan var man ska bo och hur man ska uppfostra barnen) kan öka chansen att man kommer att vara lyckliga tillsammans. Men även totalt olika människor kan bli lyckliga ihop, och det heter ju också "motsatser dras till varandra". Kanske det inte är så spännande att vara ihop med en fullkomlig kopia av sig själv, fast i kvinnlig version?
Och dessutom: om båda lever sina egna liv också, så har man något att prata om tillsammans sedan när man frågar "vad har du gjort idag <3".
Hälsar Liselott