Ensam
18.01.2015
Kommer jag någonsin hitta kärleken igen? Har haft ett förhållande på mina 17 år. Älskade honom verkligen men sen tog de dock slut. Nu känns det som att jag inte kommer hitta mitt livs kärlek, alla mina vänner har förhållande och jag känner mig så ensam.. Vill hitta han

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.01.2015
Voj gulle vännen <3
Det är jätte jobbigt att komma vidare när ett förhållande tagit slut. Om du inte redan läst vad vi skrivit om att komma vidare så kan du göra det HÄR. Det tar sin tid och det måste det få göra. Det är ju på sätt och vis ett sorgearbete som man ska jobba sig genom. Det finns inga mirakel kurer för att snabbt komma över någon. Det sista man ska göra är att huvudstupa rusa in i ett nytt förhållande, bara för att ha någon. Det är så fel som det kan bli, både mot dig och mot den andra personen. Det är verkligen att inte ge ett förhållande en ärlig chans.
Stressa inte med att du borde hitta en ny partner, då kommer det inte att dyka upp någon. Om man är desperat så sänder man ut såna signaler så alla runt omkring en blir rädda och sticker. Om man istället tvingar sig att ha kul och skratta, så ser man så mycket trevligare ut och det kommer att dyka upp folk som vill lära känna en bättre. Både killar och tjejer.
Såklar känns det ännu jobbigare då det verkar som att alla andra har någon, utom du. Men så är det ju inte. Det finns massor med folk därute som inte heller har någon just nu. Det gäller bara att hitta dem och verkligen se dem. Mitt råd nu till dig, fast det säkert känns som ett dåligt råd är att du nu ska försöka njuta av din frihet. Njuta av att kunna skratta och skoja med vem du vill på en fest, vill du hångla med någon bara för en kväll så är det fritt fram, ingen kan ha några åsikter om det. Visst är det roligt att vara två, men det kan också vara jätte kul i en grupp där alla vill ha roligt och hittar på en massa kul tillsammans. Se dig om i bekantskapskretsen och se om du hittar nån sån passlig grupp. Eller så söker du en ny grupp att umgås med. Här kommer en lista på hur du hittar nya vänner. Följ dem så ska du se att du kommer hitta dig själv bland en massa kul personer.
När det är dags för en ny kärlek kommer det att komma någon i din väg, helt säkert. Det som är meningen att ske, det sker.
För att komma från de ledsamma tankarna kan det vara bra att hitta nya aktiviteter. Pröva en ny motionsform som du inte prövat förr, kanske piloxing, eller yoga, eller kanske något vildare som självförsvar. Att röra sig ute bland folk är bra, men visst ska man också få bädda ner sig under täcket och sträckläsa romntiska böcker där de alltid får varandra i slutet. Efter ett par tre böcker brukar man ha behovet fyllt och vill upp och ut i värden igen. Fixa pyjamas party med vännerna, ha ansiktsmask, fotbad, massera varandras axlar, lacka naglarna osv. Frossa i godis och chips, NJUUUUT!!!
Låt det ta sin tid innan du ger dig in i ett nytt förhållande, så att du kommit över det förra och kan ge allt för det nya. Nu blir det vår och ljusare hela tiden, det brukar vara dunder för förälskelser och nya bekanta.
Jag håller tummar och tår att du snart ska må bättre. Men kom ihåg att det är helt naturligt och hör till att sörja när det tagit slut med någon. Om det inte skulle kännas så skulle ju det betyda att du inte hade så starka känslor för honom.
Låt allt ha sin tid i livet <3 <3 <3
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna