Exakt vad menar hen?
10.02.2014
Kan någon beskriva de största skillnaderna mellan att visa att man vill bli kompis med den/vill ha ett ligg med den/vill ha något seriöst med den?
En kille visar något men vet inte vad han menar liksom. Majsan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej Majsan!
Som vi brukar säga: skulle någon skriva en instruktionsbok för sådana här grejer som verkligen skulle funka, så skulle han/hon nog bli miljadär. För det ÄR jättesvårt att veta. Inte minst för att personen i fråga inte ens själv alla gånger är helt på det klara med vad han vill och inte. Att få kontakt med en ny person så betyder ju inte automatiskt att man genast vet att "yeess, den här bruden vill jag dra över" eller "den här kanske kan bli en bra kompis med tiden". Man TÄNKER oftast inte så medvetet, och även om man tänker över relationen och dess möjligheter, så kanske man har många alternativ till vad relationen kan utvecklas till. Man kanske är både lite förtjust i människan som person, lite tänd på henne sexuellt och kanske finns till och med gnistan där till något mera seriöst - allt på samma gång.
Vartåt det sedan bär av beror inte bara på en själv, men såklart på henne - och tyvärr också på kompisars åsikter, på vilka situationer som uppstår och till och med på slumpen. Tex kan ju någon annan tänkbar tjej dyka upp i bilden samtidigt. Och dessutom: vi är alla opportunister och anpassar oss oftast blixtsnabbt och nästan omedvetet till situationen. Kommer plötsligt chansen till lite hett sex men utan löften och förbindelser, kanske man tar det - för att den bjuds. Eller så blir man kompisar men märker långsamt men säkert att man börjar få allt varmare känslor för personen ifråga - och vet inte ens riktigt när det gick över gränsen till något mer än bara vänner.
Nå, lite hintar åt de olika hållen kanske vi ändå kan ge, om man nu generaliserar en massa. Om en kille verkar vara rätt stor på sig och man kanske tex råkar höra honom skryta för kompisarna om hur han flirtat med en och om han hörts förr berätta vitt och brett om tjejer han haft engångsligg med, så då kanske han är mera ute efter sex och mindre efter något seriöst. Men det är inte så svartvitt alla gånger heller, eftersom killar emellan kan ha en rätt rå och sexfixerad jargong (stil att prata). Han kanske bara försöker vara tuff och erfaren och visa sig eftertraktad = status, men är kanske innerst inne nog lite romantiskt förtjust. Vilket han troligen vill dölja så att varken du eller kompisarna ska förstå att du faktiskt betyder något speciellt för honom. Eller så kanske han bara trivs tillsammans med dig, men eftersom ju hela världen är så sexfixerad och många har så svårt att förstå att killar och tjejer visst kan vara bara vänner, så kanske han måste dra lite på det sexuella bara för att man "borde".
Om det är mera vänskap och mindre romantiskt intresse, så är det troligt att han vill tala mera om saker, om allt från YouTubeklipp till skvallret från senaste Solfdansen. Är det mera sex så går oftast snacket mera mot sexhållet. Är det mera romantik kanske han är mera intresserad av dig som person, kanske frågar om din familj, din bakgrund, dina åsikter om olika saker, dina känslor osv. Visst kan en person blanda ihop alla de här tre, men kanske kan man få en antydan om vartåt han är på väg genom att se efter vad det egentligen är han vill prata med en om.
Blev du alls klokare? Det är alltså inte så lätt det här. Oftast är det bara tiden som utvisar det. Men då kanske också saker och ting hinner förändras. Säg tex att han nu skulle vara lite romantiskt intresserad av dig, men så visar DU ingen riktining på vartåt du vill att ni ska gå, så då kanske hans lilla förälskelse rinner ut i sanden och så blir ni bara kompisar. Svårt att förutspå. Som sagt, vi har ingen kristallkula att skåda framtiden i heller...
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna