Få honom intresserad
22.02.2014
Jag är kär i en kille i min parallellklass. Igår kväll kunde jag inte hålla mig, och berättade för honom lm mina känslor. Reaktionen jag fick ville få mig att sjunka genom jorden och aldrig komma upp igen. Det var så hemskt pinsamt! Hur ska jag göra nu? Bag har messat med honom några gånger, men det gick helt åt helvete. I skolan pratar vi aldrig, men jag ser honom några gånger om dan då han hänger med killar ur min klass. Vad ska jag göra för att våga prata med han, eller få honom åtmindståne lite intresserad av mig? Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2014
Hej Liten!
Äschdå vännen, att det inte gick vägen den här gången. Jo, vi vet att det inte tröstar det minsta att höra, men så är det rätt ofta inom kärlekslivet - man får inte den man vill ha. Antingen "klickar" det inte från bådas håll, eller så är tajmingen fel, eller så är den ena mer intresserad av någon annan, eller så vågar man inte försöka...
Nå, åtminstone det sista stämmer inte i ditt fall - du VÅGADE ju! Och det kan du åtminstone vara stolt över. Jo, igen, det kanske inte känns så just nu, men du kommer att märka av i framtiden att du faktiskt fick lite bättre självförtroende av det här, lite mera mod. Man skulle ju tro att bara för att det sket sig, så borde du bli mera rädd för kärleken, våga mindre nästa gång. Men underligt nog är det alltså tvärtom: genom att göra sådant som man är rädd för, drar sig för eller annars bara tvekar inför, så växer man som människa. Att ha vågat ta kontakt är något att vara stolt över!
Men hur du ska göra nu är knepigare att säga något om. Se, å ena sidan kan det ju vara så att det aldrig någonsin kommer att komma en chans med just den här killen. Han föll inte för dig den här gången och kanske betyder det att han aldrig kommer att göra det. Som sagt, man får faktiskt sist och slutligen rätt sällan den man vill ha. De aldra flesta kärlekar är olyckliga. Så det betyder att det kanske skulle göra mera skada än nytta för dig  att fortsätta hoppas, försöka ta kontakt på nytt igen och fortsätta ha kvar honom i ditt hjärna. Det är mycket möjligt att det smartaste vore att glömma honom och gå vidare. Då öppnar du ju också upp för andra killar att upptäcka, kanske bli förstjust i och rent av lyckligt kär tillsammans med. Så länge man "håller fast" vid någon är det lite som att ha en Upptagen-stämpel i pannan som andra runt om en omedvetet märker - och tror på. Se, man vet ju aldrig vad som skulle hända om du öppnade fönster och dörrar till ditt hjärta och vädrade - vem som då kunde tänkas flyga in i det ;)
Å andra sidan så kan det ju ändå hända att han "fick upp ögonen" för dig nu, när han vet om att du är intresserad av honom. Det är underligt, men det är faktiskt rätt vanligt att bara för att man vet att en viss person gillar en, så börjar man snart gilla just den personen tillbaka. Det kan vara så att den personen förr bara varit en random människa i korridoren, men när man vet att den människan känner något för en, så blir man nyfiken. Kanske föreställer sig hur det skulle vara tillsammans med den människan, hur det skulle kunna kännas... och efter ett tag kanske man alltså inte alls har något emot att den människan redan gillar en. Man kanske alltså själv utvecklar varmare känslor för den människan. Så hoppet behöver alltså inte vara ute.
Frågan är hur du går vidare - ifall du alltså inte besluter dig för att glömma honom istället. Det kan vara lite kinkigt med stoltheten och modet efter att ha kravlat sig upp till jordens yta igen. Men försök åtminstone inte att köra med någon klassiker i stil med att försöka göra honom svartsjuk, försöka få honom att tro att han sårade dig djupt och att du nu försjunkit i depression bara för hans skull eller få honom att tro att han är som luft för dig. Däremot får du gärna försöka forsätta vara ditt gulliga, charmiga, trevliga och snälla jag när han är i närheten. Glädje smittar, skratt gör en själv glad, någon som verkar trivas med livet och är gladlynt verkar så mycket mera tilldragande än någon som ser sur, ledsen eller trånande ut. Han kommer att ha ögonen på dig ett tag framöver, som sagt så är han ännu nyfiken på dig (åtminstone för att kolla ifall du verkar gilla honom ännu, bara för att nu veta och kanske känna sig lite smickrad av). Så försök att visa dina bästa sidor när han går förbi - ooch faktiskt kan du ändå möta hans blick och säga hej, som om det vore den mest naturliga och självklara sak i världen. Lura honom att tro att du bara är en öppen och trevlig tös utan baktankar, hämndkänslor eller hjärtesorg för hans skull.
Rätt som det är så kommer han och pratar med dig - han är alltså nyfiken. Vad du säger då och hur du beter dig då spelar roll, så försök att inte få tunghäfta eller hjärnsläpp då, utan prata som om ni vore kompisar eller åtminstone goda bekanta. Blir den "upplevelsen" positiv för honom, så vet man aldrig ifall det väcker varmare känslor inom honom för dig :). Åtminstone så ser det ut som om du inte alls gjort någon stor sak av att han dissade dig, att du inte har hjärtesorg för honom. Varken han eller folk runtom dig kommer att tro att du tog hårt på det, ifall du beter dig helt som normalt med en extra släng av gladlynthet. Men ju mera nervös, tillknäppt, ser-ner-i-marken osv när han är i närheten, desto mer kommer folk runtom er att lägga märke till det (om de råkat få höra att du "försökt" på honom). Och ja, så vet man ju aldrig vem annan som kan få upp ögonen för dig om du är charmig, rolig, trevlig och på bra humör - sååå mycket sexigare än blyga blickar eller inåtvänt depp! Det kanske finns någon runt dig som skulle passa så mycket bättre för dig just nu!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott