få in den
11.07.2015
Hejsan, ja och min kille har ett problem, vi har haft oralsex men när vi ska ha samlag så får vi inte in den... vi har provat både med och utan kondom men de går lixom inte. Han har stånd men de är som om den e för stor eller nåt. Har hört att det kan bero på att kvinnan spänner sig omedvetet eller är för lite upphätsad, men om man är våt å verkligen fösöker slappna va varför går det inte? Va ska jag/vi göra?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2015
Hej!
Ne, det är inte ovanligt att han inte får in den (i början av sexlivet) - men det beror yyyyytterst, ytterst sällan på att tjejen på riktigt skulle vara för trång. Visst, om han är jättestor så kan det vara knepigare, men de facto får ju kvinnor ut en baby med huvudomkrets i medeltal 35 cm när omständigheterna är rätt. Slidan kan töja och krama om och är väldigt flexibel, speciellt när man verkligen är sexuellt upphetsad och slidan är våt, svullen och hal.
Har du själv prövat föra in fingrar i din slida när du är kåt, typ onanerat? Då borde du känna ifall du får in ett eller två fingrar, men framförallt ifall din slidkrans är trång. Se, slidkransen är alltså det moderna ordet för mödomshinna - eftersom det inte är någon hinna som ska spräckas utan ett ringformat hudveck. Genom hålet i den rinner mensblodet ut. Alla har vi lite olika slidkransar och vissas hudveck är lite tightare medan andra knappt känner av det. Har man använt tampong eller onanerat så brukar vecket ha töjt ut sig, även om det egentligen försvinner helt först när man föder barn vaginalt.
Är slidkransen tight eller om man inte är kåt och avslappnad nog när man har sex så kan det spricka lite och blöda - men det läker snabbt och oftast så att den blir mer uttöjd. Skulle det vara så att slidkransen verkligen är riktigt spänd, så kan en gynekolog eller läkare lätt göra ett litet snitt i den. När det läkt är hålet större. Det går på några minuter och med lokalbedövning. Men det är ändå rätt ovanligt att man tvingas göra ett sådant här litet ingrepp, för oftast handlar det just om att tjejen faktiskt inte är tillräckligt avslappnad och sexuellt upphetsad.
Se, det hjälper ju inte att vara avslappnad i resten av kroppen om bäckenbottenmusklerna omedvetet är spända - så det är också ett vanligt råd bland sexualrådgivare: öva på att slappna av. Det finns en massa tips på nätet om övningar man kan göra för att spänna bäckenbottenmuskulaturen och pc-muskeln, och vältränade muskler där är bra både för kontinensen och orgasmer. Men lättast att lära sig slappna av är att föra in ett finger och krama om det med slidan och sedan slappna av. Det kan ta en del övning, men många gör det liksom i förbifarten när de onanerar. Att onanera är alltså ett bra sätt att lära känna hur den egna kroppen fungerar. Ni kan även göra det tillsammans, alltså att han smeker ditt underliv och klitoris och sedan testar försiktigt att föra in ett (rentvättat) finger?
Glidmedel! Har ni provat med det? Se, även om man är sexuellt upphetsad kanske man ändå är lite torr - på samma sätt som vissa kan vara väldigt våta, så är lubrikationen ändå individuellt. Det finns lite färdigt på kondomer, men köp en tub till (dock vattenlösligt, för oljebaserat funkar inte ihop med latex) och lägg en klick på snoppen och för in lite i slidan. Kanske ert problem är lättlöst :) Om inte, så boka tid till en sexualrådgivare först.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av alla svar sexualrådgivarna gett + sexologikurs)