Fakta
20.09.2015
Hej!
Gör ett skolarbete om sex och skall baka in generlla siffror. Vid vilken ålder förlorar man oskulden? Hur många har en 15-åring i dagens tid legat med och hur många har en 18-åring legat med? Skillanderna mellan kön?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.09.2015
Hej!
Är skolarbetet klart eller har du ännu nytta av siffrorna? Nå, jag kriver ner lite av vad jag bland annat lärde mig senast jag var på Sexologi-kurs i våras på unviersitetsnivå:
Medelåldern för att ha sex första gången är faktiskt 17 år i Finland, lite mer än så till och med. Det betyder att mindre än varannan 17-åring har haft sex. Man skulle ju tro att den åldern är lägre, så som folk pratar, men det är alltså mest skryt då ;)
Det kan variera vääääldigt mycket hur många en 15-åring resp. 18-åring legat med. Det beror helt på hur aktiva sexliv folk har. Men vad jag förstått på en massa siffror hit och dit, så är det inte så många som man skulle tro. Har de alls haft sex, så kanske 1-5 är rätt normalt vid 18-års ålder - men det är bara en jäääättegrov gissning. Många börjar kanske ha stadigare, längre förhållanden någon gång under senare tonåren också, så då ökar ju inte antalet partners så mycket heller.
Pojkarna sägs överlag vara lite senare än tjejerna när det gäller både att ha sex första gången och "samla partners". Det skiljer ungefär ett år, så där rent statistiskt, också för att det är lite vanligare med kärlekspar där tjejen är lite yngre än killen.
Summa summarum kanske man inte ska tro så mycket på vad folk påstår att de har för kärleksliv. Det finns säkert de som haft många partners, och kanske talar de lite öppnare om det (eller så skvallras det om dem), så då får man lätt för sig att "alla andra har nog säkert haft massor med partners redan" ;) Men sex är ju inte poäng man ska samla på och egentligen spelar det ju absolut ingen roll vad andra sysslar eller inte sysslar med!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott