Falska signaler?
25.02.2015
Hej, det är såhär att jag började skriva med en kille som är lika gammal som mig för ett tag sen. Han var jättesnäll och gav mig många komplimanger, det var inget fel med det och jag började få känslor för honom. Men sen så hände det en sak. Det va en vanlig dag och han sa på morgonen "jag vill bara ha dig och ingen annan", då trodde jag att det snart skulle bli nåt mellan oss men på kvällen skrev han att han hade blivit intresserad av en annan. Jag blev väldigt ledsen och arg. Sen när jag vaknade dagen efter hade han skrivit på natten att allt gick fel med henne och han ville ha tillbaka mig, jag blev lite skeptisk men han va så gullig med alla komplimanger så jag "föll" för honom igen. Sen en dag efter fick jag reda på att han tydligen gillade en annan, sa det till honom och va väldigt arg. Han sa "vi kanske bara borde vara vänner". Jag tyckte det var helt okej då. Men sedan började han vara så snäll igen, kändes ganska bra och dagen efter gillade han ÄNNU en ny tjej. Han säger att han ska skriva till mig men det känns som om han glömt mig lite.. Vet inte vad jag ska göra. Jag gillar ändå honom lite även fast jag vet att jag inte borde. Vad ska jag göra? Ska jag försöka släppa honom? Men hur..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.03.2015
Hej!
Oj vet du, min första instikt är i alla fall att en kille som inte kan bestämma sig inte går att lita på. Fladdrar han så där från blomma till blomma, vackert uttryckt, innan ni ens blivit ett par, så är det inte alls säkert att han hålls ihop med dig. Inte säkert att han inte samtidigt chattar med andra tjejer. Inte säkert att han inte dumpar dig efter en vecka för någon som verkar intressantare. Visst, man kan inte veta, men de tecken han ger ifrån sig just nu tyder i mina öron på att han inte känner speciellt starkt för någon alls av er. Kanske han är mera kär i kärleken än i någon av er? Kanske han bara gillar att flirta? Kanske han bara njuter av sina beundrarinnor?
Det finns både killar och tjejer som håller på med fler på en gång, av olika anledningar. Men speciellt lätt verkar det här ske när det bara är frågan om digital kontakt, typ chattar, sms, Whatsapp osv. Då har man mera distans till de man pratar med än irl - naturligtvis - och kan kontrollera sina egna känslor, viljor, mål och förväntningar bättre. Genom text kan man också mera få det att se ut och verka som man vill, alltså manipulera bilden man ger av sig själv rätt mycket. Därför är kanske kärlek över nätet så ärlig och djup alla gånger, jämfört med irl. Och så finns det ju alltid en punkt i internetförhållandens utveckling som man inte slipper förbi om man inte kan träffas, som närhet, kyssar, att lära känna hans kompisar osv.
Så kanske du behöver fundera på ifall han nu verkligen är rätt och hälsosam för dig själv. Fundera också på varför du faller så lätt för honom. Vad är det han ger dig - eller kanske kan tänkas ge dig - som du behöver eller längtar efter? Är det ett behov som du kan fylla med något annat (ifall risken är att någon leker med dina känslor om du söker det från andra), eller uthärda i väntan på någon mera pålitlig?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott