Finns alternativ? Vad ör mitt ansvar?
06.04.2018
Hej!
En lång historia ligger bakom... men den är bara till för att söka empati, etc.
Det finns en risk att hon jag legat med är gravid. Hon var min flickvän, nu mitt ex, men det intima lämnade kvar in i det sista. Vi bor typ 300km från varandra numera och vår relation är nära på helt förstörd.
Hon vägrar göra abort, och jag förstår henne. Men jag vill absolut inte bli pappa, inte med henne och absolut inte i detta livsskede. Jag kommer gå helt sönder om hon är gravid...
Vad har jag för ansvar om hon behåller barnet?? :(
Och är det nu redan försent att göra något, det är väl hon som har sista ordet? Ångestfylld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2018
Hej.
Jag förstår att det känns riktigt jobbigt just nu. Precis som du skriver så är beslutet om att behålla barnet din ex. flickväns. Du kan givetvis uttrycka din åsikt i saken, men i sista hand är det hon som fattar beslutet om hon vill behålla barnet eller inte. Vet du alls hur långt gången graviditeten är? Abort kan göras innan den tolfte graviditetsveckan, och i särskilda fall senare, men då kräver det tillstånd från Valvira.
Då det handlar om att vara delaktig i ditt barns vardag så kan hon inte kräva att du är det om det är någonting du inte vill. Men du är skyldig att betala underhåll till ditt barn. Då barnet är fött skall du besöka socialen och bekänna ditt faderskap. Vid oklara fall förs ett blodprov för att bekräfta det. Underhållet kan man få hjälp med av FPA om man har svårt att betala det själv.
Livet är alltid väldigt oföutsägbart, och det är både en bra och en dålig sak. Men i de allra flesta fall brukar det ändå lösa sig. Det finns ingen orsak till att dina framtidsplaner skulle omkullkastas fast hon besluter att behålla barnet. Hon kan fatta det beslutet, men alltså inte tvinga dig att vara delaktig (mer än underhållet). Du har ju själv rätt att bestämma hur involverad du vill vara. Jag hoppas att ni skulle klara av att diskutera saken lugnt, och att du då kan berätta för henne hur du känner. Ett barn är ett otroligt stort ansvar, och hon måste nog tänka igenom saken ordentligt innan hon fattar ett beslut som påverkar så många personers framtid.
Med tanke på att ni bor så långt ifrån varandra så är det kanske svårare att få tillfällen att tala om saken face to face, men om det är svårt att tala om saken så kan du kanske också maila henne dina tankar. Ibland är det lättare att hålla sig till sak om man skriver eftersom den andra då inte kan avbryta. Jag tror att det är nödvändigt att ni kommunicerar på något sätt, men i sista hand är det inte så mycket du kan göra åt situationen mera. Men ärlighet underlättar mycket, så uppstår det inte några falska förhoppningar från något håll.
Många kramar.
Tessi