flickvän
17.02.2014
hej jag funderar på det när min flickvän lägger upp bilder på instagram jag blir så snabbt svartsjuk hur ska jag reagera och så har jag lite svårt att lita på henne när jag inte är med henne jag tycker jättemycket om henne det är inte på det men jag är så rädd att hon plötsligt ska lämna mej det skulle jag inte klara av så är det bara

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.02.2014
Hej!
I paradiset fanns ormen och i kräleksförhållanden finns svartsjukan, eller hur var det nu det brukar sägas... Det här med svartsjuka är nog en av de knepigaste saker som kan tränga sig in i ett förhållande eftersom den kan förstöra allt. Svartsjuka är ibland som en tagg i hjärtat (som en sticka i fingret) som skaver och gnager tills allt osåras och infekteras. Visst, vissa gånger är svartsjuka lite mer som en krydda bara, det som gör att man uppskattar det man har och inte tar det för givet, det som gör en lite mera stolt över den partner man har och det som gör att man kanske anstränger sig lite mera för att göra partnern lycklig för att man inte ska förlora henne. Lite svartsjuka kanske bara är bra för förhållandet, mycket svartsjuka är alltid skadligt.
Det är svårt att veta var gränsen går mellan "normal" svartsjuka och skadlig, överdriven svartsjuka. Du skriver också så kort text åt oss, så vi kan inte uttala oss om var du befinner dig på skalan inte svartsjuk->supersvartsjuk heller. Inte heller vet vi om det är en personlig egenskap hos dig, alltså att du nu bara är den typen som lättare blir avundsjuk och svartsjuk, eller om det beror på något visst i ert förhållande. Har hon faktiskt någon gång gett dig en ordentlig orsak att vara svartsjuk. Eller någon tidigare flickvän?
Det sägs att svartsjuka oftast beror på att man är osäker. Oftast både osäker på hennes känslor och osäker på om man själv duger. Vill hon verkligen ha MIG? Tänk om hon hittar någon bättre än mig? Kanske också lite osäkerhet på om man någonsin kommer att bli älskad igen ifall hon lämnar en. Har man dåligt självförtroende eller svag självkänsla (= tror inte innerst inne att man är värd något), så vågar man inte lita på henne fastän hon skulle säga jagälskardig tusen gånger eller sitta fastklistrad vid en 24/7. Då vågar man egentligen inte riktigt lita på sig själv. Alltså inte att man själv skulle fara med någon annan, utan man tror innerst inne att man inte är bra nog åt henne och att hon därför kommer att dumpa en.
Sedan är det här med tillit och förtroende också superviktigt! Om man känner att man inte kan lita på sin partner och faktiskt är orolig för vad hon ska göra då man inte är med, så är det såklart svårt att undvika att bli svartsjuk. Men också om man liksom känner att man inte har koll på vem hon rikgit är och vad hon gör, vad hon tycker och tänker osv, så kanske man borde satsa mera på att SKAPA förtroende först. Det gör man framförallt genom att prata med varandra. Lära känna varandra ordentligt. Så många par känner faktiskt inte riktigt varandra, för de tillbringar mera tid med att tex hångla än prata.
Vet du, vi har en massa bra tips här på Decibel om hur man får bättre förtroende och tillit i ett kärleksförhållande, så gå och läs de sidorna under parförhållandet -> Tillit och förlåtelse och Parförhållandet -> Orden (Kolla även undersidorna och översidorna till de där två webbsidorna)
När det gäller hennes bilder på Instagram, så har vi svårt att säga vad du ska göra angående dem, eftersom vi inte vet vad de föreställer. Om fotona föreställer henne tillsammans med andra killar, så beror det ju också på ifall de killarna är kompisar eller tex singlar på jakt. Om det är henne på fest så där allmänt, så kanske du nog borde jobba mera på att få bort din svartsjuka. I ett par måste man ju också ha varsitt liv, inget par mår bra av att vara tillsammans dygnet runt och skippa sina egna liv. Men mera om det här just under Parförhållandet! Ta en stund nu och läs de här sidorna under Kärlek och sex - det är väl investerade minuter, vi lovar! Där är så proppfullt med bra saker man behöver veta för att få ett bra kärleksliv och ett bra förhållande!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna