Flickvännens mamma är för vänlig
13.02.2024
Hej, jag har en flickvän och jag har varit hemma hos henne ett antal gånger. Jag är inte säker på om jag bara inbillar mig men jag känner att hennes mamma är överdrivet vänlig som om hon nästan flirtar ibland. som till exempel gav hon mig en axelmassage och hon kommenterade att jag måste träna mycket. eller hon har gått runt i bara sina underkläder. ska jag bara lära mig att leva med det så länge hon inte gör något direkt olämpligt? Lostbubble

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.02.2024
Hej,
I olika familjer kan man ha lite olika kultur kring t.ex. hur mycket man rör vid varandra och hur avslappnade man är till nakenhet. Så det kan ju helt enkelt vara så att de i din flickväns familj har en mer avslappnad inställning till att gå omkring i underkläder, och eftersom du i egenskap av pojkvän räknas som "en i familjen" så kanske inte mamman upplever att det är olämpligt. Det finns ju inga direkta regler som förbjuder mamman från att gå klädd i underkläder i sitt eget hus så länge det inte tydligt skulle gå att påvisa att hon avsiktligt gör det för att "visa upp sig" för dig.
Om du känner dig illa berörd av att hon rör vid dig eller att hon är för lättklädd så kan du antingen försöka tala om saken med din flickvän, eller försöka kommentera det på ett sätt där du vänligt men bestämt visar att du inte är intresserad av att se mamman i underkläder eller uppskattar hennes beröring. Du har rätt att bestämma vem som får röra vid dig och på vilket sätt. Du kan kanske försöka fråga av din flickvän om hon har lagt märke till hur hennes mamma behandlar dig, och om detta är normalt beteende för mamman.
Kram,
Tessi