födelsedagspresent & julklapp till pojkvänn?
10.12.2014
Hej! :)
har ni några tips på vad ja skulle kunna köpa i födelsedagspresent o julklapp till min pojkvänn?
han fyller 17.
skulle vilja ge honom nåt som ha verkligen tycker om men har inga ideer alls :(

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.12.2014
Hej!
Oj, vi har just tagit upp den frågan i Decibels egen julkalender, kolla här på Facebook https://www.facebook.com/pages/Decibelfi/139386432325 Där finns alltså en maaassa olika tips - och framförallt kan tipsen funka som inspiration.
Men huvudsaken när man köper julklapp eller födelsedagsprecent åt någon är ändå att tänka på den personen, alltså hurudan han är och vad HAN tycker om. Det tycker i alla fall vi. För det är de presenterna som i slutändan betyder mest och som man minns bäst, har vi lärt oss. Det här är svårt om man faktiskt inte känner varandra särskilt bra ännu. Men det kan också vara svårt fastän man levt tillsammans i många år, eftersom det inte är så lätt ändå att verkligen sätta sig in i en annan människas värld och utifrån den fundera ut vad hen skulle vilja ha/behöva. Dessutom gäller det att vara uppmärksam och lägga på minnet tex när pojkvännen klagar på hålet i handskarna eller det slitna telefonfodralet. Många män har också ett sådant "kärleksspråk" att de visar att de tycker om en kvinna genom att göra saker för henne, istället för att säga saker åt henne. Att svara på samma språk som partnern använder ger därför bäst effekt, så är han exempelvis typen som tar hand om dig och gör saker för dig, så försök att göra något liknande tillbaka, något han uppskattar. Som att städa hans rum (om du tror att du får för honom), tvätta och polera hans moped (om du tror att du får) eller köp en extra varm halsduk i hans klädstil. Är han istället den pluttinuttiga som skriver söta ord och gillar romantiska låtar, så kanske du ska satsa mera på en ihopklippt video av foton på er två till tonerna av "er" låt? Och så vidare, alltså använd hans eget kärleksspråk :)
Hoppas de här vinkarna ger dig bra idéer!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott