För bra för att vara sant?
07.08.2014
Hej Decibel! Nu vänder jag mig till er för att jag blivit en aning osäker. Jag vet inte om ni kan hjälpa mig men jag behöver ändå få höra vad ni tycker och tror.
Såhär är det, jag har träffat en kille, han har allt. Han är snäll, omtänksam, mysig och så ser han väldigt bra ut.
Vi har träffat varandra ett tag nu och han verkar nästan för bra för att vara sann. Vi har hållit handen, kramats, pussat varandra och hånglat.
Och nu till min fråga:
1)Hur vet jag om vi är tilsammans, och då menar jag flickvän/pojkvän? Förr när man var mindre så frågade man chans på varandra, men eftersom att det gått en tid så vet jag ju inte var vi står.
Hoppas att ni nu förstod vad jag menade. E

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.08.2014
Hej E!
Det var en väääldigt bra fråga som många före dig undrat. Precis som du skriver, så var det liksom så självklart och svartvitt när man var yngre och frågade chans. Man fick ett ja eller nej, oftast klart som krovspad - och sedan gjorde man slut "ordentligt" också. Men ju äldre man blir desto suddigare och luddigare brukar det bli. Klart att det också har sina fördelar, tex man behöver ju kanske inte visa sina känslor och avsikter så tydligt som genom att fråga chans och därmed riskera ett klart nej, man kanske får mer tid att "känna efter" och låta förhållandet utvecklas i sin egen takt utan att tvinga fram ett beslut och man kanske inte från första stund har en massa krav och förväntningar som de flesta av oss tycker att hör ihop med att vara flick- och pojkvän. Men som sagt, däremot så råder det ofta osäkerhet och undran istället: Är vi ihop eller inte? För i och med att man inte riktigt vet, så vet man kanske inte riktigt heller vad man kan förvänta sig av varandra, vad man "får" göra med varandra osv. Tex vad man ska svara om någon frågar om man är ihop eller om man kan ringa och säga gonatt eller om det är för mycket för tidigt. Det blir faktiskt sådär i allmänhet knepigare och knepigare, det här med kärlek, ju äldre man blir.
Som du säkert redan gissat, så är vårt svar på din fråga nog ändå: Fråga honom rakt ut. Det ÄR enklast, även om vi mycket väl förstår att det kan innebära en massa osäkerhet och nervositet, rädsla för att känslorna ändå inte ska vara besvarade (hur många positiva tecken man än tycker att man ser) och oro för att vara för "på", för krävande. Men kanske det dyker upp ett lämpligt tillfälle där man liksom apråpå eller förklätt till ett skämt kan tex kolla om han går med på att bli kallad din pojkvän? Kanske kan du låtsas att någon frågat av dig ifall ni är tillsammans och att du svarade att du skulle kolla med honom först? Eller råka hålla på att fylla i ett quiz (typ i en tidning eller på fb) där du ska uppge ifall du är singel eller inte - och så tittar du menande på honom för att han ska säga om han tycker att du är upptagen? Du hittar nog på ett sätt om du så vill, fast som sagt, oftast är det allra snabbast och enklast - och minst risk för att missförstå eller tolka fel - att fråga vad han tycker. Är ni ett par officiellt eller inte? Det brukar vara värt nervositeten före, för när man väl VET, så kan man oftast börja slappna av lite tillsammans och njuta av kärleken. Att bli ihop officiellt innebär också lite av en trygghetskänsla. Läs mer om det här på våra sidor om Parförhållandet och om att bli ihop!
Och efter det kan man så småningom vartefter också ta upp vilka regler som ska gälla för det egna förhållandet. Det kanske låter lite konstigt, och de flesta par tänker inte på att de gör upp regler, utan det sker ganska naturligt och utan att man fokuserar på det. MEN, när någon av parterna bryter mot reglerna som den andra satt upp, vilket i praktiken betyder förväntningar på partnern, så märks det oftast minsann nog. Därför man kan behöva lite liksom på förhand komma överens om man "måste" ringa och säga godnatt, om man får göra upp planer inför helgen med kompisarna utan att berätta för / kolla om det är OK / fråga lov av partnern före, vad man anser att är att flirta med andra eller vara otrogen, om det är okej att pussas inför föräldrarna, vad man kan berätta om partnern för kompisarna osv osv osv osv. Men det där är nästa steg sedan ;D Före det behöver man nog veta om man alltså är ihop eller inte!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna