Förälskad!
16.11.2013
Hej! Har ett jobbigt problem! Jag är förälskad i en kille som går i min klass, som min kompis också är kär i! Vad ska jag göra? Jag gillar verkligen honom och jag vill inte att min kompis ska bli ihop med honom! Då så kommer jag att bli jätte ledsen! Jag är också väldigt blyg och vågar typ inte prata med honom, men det vågar min kompis! Hon är också "mer utvecklad" än jag, alltså längre och så, medans jag då är kortare osv. Så vad ska jag göra? Jag har inte heller lust att bli osams med henne för hon är typ min enda kompis! Och om jag blir osams med henne så kommer jag att förlora mina andra vän också, för de har varit vänner längre än vad jag har varit med dem! Så snälla, hjälp!

Ungdomsinformatören Lena svarar
"Storasyster" Emilia svarar
22.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till en av våra Storasystrar, svaret är på kommande!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena
Hej!
Usch vilken jobbig situation du befinner dej i.. Det är inte kul att ha problem med sina kompisar, men jag ska försöka hjälpa dej!
Först.. Har du pratat med din kompis om detta? Att ni båda är kära i honom? Där kunde du börja iallafall.. Berätta att du gillar denna killen och förklara hur du känner. Sedan får hon berätta. Ni kan inte jämföra varandras känslor, men med detta så kanske det kommer fram att hon inte alls gillar honom på det sättet - hon kanske bara är ute efter en fling eller bara vill flörta lite. Så prata med din kompis först!
Jag förstår också att du är blyg och sådär, men eftersom ni går i samma klass så är det lite enklare att ta kontakt. Försök sätta dej i närheten av honom i klassrummet, försök hamna i samma grupp som honom i grupparbeten och försätt dej i situationer där du är nära honom. Prata om skolarbetet ni håller på med, om fritiden eller så.. Och le mycket, det är det charmigaste som finns!
Du kan också chatta med honom på FB. Fråga t.ex. vad det var för läxa ni hade tills nästa dag, när ni börjar/slutar skolan och sånt.. Det är ett enkelt sätt att ta första steget på.
Men.. var dej själv! Det är det absolut viktigaste. Och du ska inte glömma bort att det finns andra känslor än bara dina och din kompis som man måste ta hänsyn till - den här killens känslor spelar också in. Hur rolig och pratig din kompis än må vara, så kanske han fastnar för dej istället? Eller så är det helt tvärtom. Alla gillar olika. Men du vill ju att han ska fastna för den du är, så då är det lika bra att vara den riktiga du från början.
Hoppas det ordnar sig och lycka till :)
Kramar, Emilia