Förälskad
10.09.2014
Nu är det så att jag har ett problem. Jag och en kille har träffats några gånger runt andra och pratat ganska mycket (också själva). Var till honom med en kompis i måndags osv. Jag gillar verligen honom men det har inte liksom hänt något mellan oss fast jag vill det. Kan ni hjälpa mig och berätta hur jag ska göra för att liksom visa honom att jag är intresserad utan att säga det direkt få något att hända mellan oss, jag vet inte liksom hur jag ska få det till en nivå att vi inte bars är kompisar om han vill det? Anonym
"Storasyster" Mizza svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.09.2014
Hej Anonym!
Nu har våra storasystrar och storabröder fått din fråga och ska slå några av sina kloka huvuden ihop för att ge dig så många tips som möjligt :) Svar är på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Vad roligt att du har hittat någon du tycker om!
Det kan kännas lite smått nervöst att våga ta det första steget med någon man tycker om. Det låter som att du redan har en bra kontakt med den här killen. För att visa att du vill vara något mer än vänner är det bra att börja visa det med ditt kroppsspråk, ha ögonkontakt, le, våga vara nära honom och prata med honom. Genom att prata och ställa frågor visar du att du är intresserad av honom som person. Komplimanger är heller aldrig fel, det kan också vara små saker som "snygg tröja" eller "fina skor". Decibel har fler tips för hur du kan flirta på hemsidan under Kärlek&Sex, "förälskelse och kärlek".
Ett bra och tydligt sätt som jag själv tycker fungerar är att helt enkelt modigt föreslå att ni ska göra något tillsammans. Våga ringa eller skicka och fråga om ni kan hitta på något :) Det kan vara lite romantiskt, som att se en film tillsammans, men det behöver inte vara det. Det kan också vara saker som att träffas på något ställe, till exempel vid en grill eller liknande. Det går lika bra att umgås, prata och flirta på mer avslappnade ställen som det gör hemma hos någon i en soffa :)
Efter lite flirtande så är det nog enligt mig bäst att helt enkelt berätta för killen hur du känner, att du tycker om honom. Det kan som sagt kännas nervöst att berätta för någon hur man känner, men man måste våga för att vinna :)
Det är också det bästa sättet att få reda på hur han känner.
Massor med lycka till!!
Kramar Storasyster Maritza