Förälskad
09.05.2017
Hur ska jag tolka detta, det finns en tej jag verkligen gillar och vi har dagligen prata med varandra på tex snapchat och i början skickade hon alltid bilder på sig och fråga saker och började konversationer först men efter 50 dagar så har hon helt slutat att prata med mig bara om jag skicka något först och förut fick vi ögon kontakt kanske 10-20 gånger om dan men aldrig mera, ibland skicka hon bara svarta bilder också och detta har pågått i ca 100 dagar nu Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.05.2017
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Nu verkar det nog som att Ungdomsliv tappat bort din fråga, så jag ska svara åt dig så gott jag kan. Och tyvärr gissar jag att du inte gärna skulle vilja höra min tolkning av situationen, för jag gissar ju att du fortfarande är förtjust i den här tjejen och önskar att hon skulle gilla dig tillbaka. Men det låter nog inte så. Den man gillar har man nog gärna kontakt med, men om man inte tar och behåller kontakt längre, så är det dessvärre ett mycket starkt tecken på att man tappat intresset. Hon verkar vara den artiga typen som nog svarar ifall du tar kontakt, kanske för att hon inte skulle vilja såra dig eller verka vara en bitch, men om hon inte tar några egna initiativ har nog hennes känslor för dig svalnat.
Det är omöjligt att veta varför utan att veta mera om hennes liv. Kanske har någon annan kille fångat hennes intresse istället, eller så dog helt enkelt hennes känslor för dig bort med tiden. Ibland kan det vara så att om känslorna inte får tillräckligt med "mat", så dör de såsmåningom. Med mat menar jag att förhållandet utvecklas, tex att man börjar dejta på riktigt, kysser varandra, blir ett officiellt par osv. Om man bara chattar och har ögonkontakt i all oändlighet, känns det säkert som att relationen bara stampar på stället och då är det lätt att misströsta, "det här blir aldrig till något", och så ger man upp. Eller fångas av någon intressantare för stunden som kanske visar fler möjligheter till en utveckling av förhållandet.
Har man en gång varit intresserad av någon, så är det ändå lätt att bli intresserad igen (bara man inte är upptagen med att vara intresserad av någon annan). Det verkar dock inte hjälpa att du tar kontakt med henne via WhatsApp eller liknande, det är tydligen för lite för att fånga henne på kroken igen. Så vill du försöka återuppta kontakten och göra något för att intressera henne igen, så måste du nog göra något mer konkret. Tala med henne i skolan, bjud ut henne, far på samma fest eller till samma ställe som henne och flirta med henne... Något radikalt!
Eller så konstaterar du att loppet är kört och börjar fokusera på att komma över henne istället. Kanske sommarlovet kan hjälpa där, ifall du inte ser henne ofta ändå utanför skolan? Just att skolavslutningen närmar sig kan vara något du kan använda: antingen håller du ut tills skolan slutar och jobbar sedan på att glömma henne. Eller så tar du din chans nu innan skolan är slut och make your move. Skulle det skita sig, så kanske du kan undvika henne under sommarlovet. Skulle det däremot lyckas så som du drömmer, så får NI vara ifred tillsammans mycket bättre under sommarlovet än i skolan där ni har allas blickar på er. Då har förhållandet en bättre chans att få utvecklas så som ni vill.
Så mitt förslag är nog: go for it! Gör något! Då vet du i alla fall att du gjort allt du kunnat och slipper ångra dig efteråt. Lycka till!
Hälsar Liselott