Förälskad i en tjej❤️
10.01.2014
Jag är kär i en tjej i min klass som är både snäll och söt. Jag har försökt flörtat lite med henne och då brukar hon le tillbaka. Jag är inte säker på om det är ett tecken på om hon gillar mig vad ska kag göra LA

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej LA! (vi såg att du i misstag hade skrivit ut hela namnet, men vi brukar ju försöka se till att ni hålls anonyma, så vi förkortade istället)
Jadu, om någon hade hittat på ett säkert och fungerande sätt att få veta ifall någon gillar en eller inte - utan att fråga rakt ut alltså - så hade nog den personen blivit miljadär, för det där har folk undrat i tusentals år. Hur vet man vad någon annan tycker, utan att själv behöva avslöja sina känslor? För frågar man rakt ut, så antar man ju att hon nog gissar sig till vad man själv känner. Men som tur är så finns det lite sätt att få veta åtminstone lite ditåt vad någon tycker om en, för kroppsspråket ljuger sällan.
Folk kanske blir helt annorlunda när de är intresserade, jämfört med hurudana de brukar vara när de är "normala". Vissa som annars är öppna och sociala kanske plötsligt blir knäpptysta och rodnande och kanske till och med undviker den de gillar. Därför är det svårt att tolka vad någon känner bara på basen av hur någon uppför sig. Men kroppen kanske avslöjar dem ändå. Blir de tex stela när personen de gillar kommer in i rummet, kanske plötsligt låtsas väldigt osynliga eller helt upptagna av något annat, eller istället börjar prata och skratta högt med kompisen, eller börjar fixa håret och rätta till tröjan, eller rodnar och ser ner i bordet eller tittar bort så fort man tittar åt hennes håll - då är något troligen på gång. Om hon vänder kroppen mot dig, speciellt tårna, fastän hon kanske inte tittar åt ditt håll, kan vara ett bra tecken. Också om hon verkar titta på dig ismyg. Ler hon mera uppskattande (inte stelt och artigt eller som om hon tycker det är pinsamt) när du flörtar, så är det ett bra tecken.
För att få mera kontakt, så försök bara att prata helt normalt med henne som om ni skulle vara kompisar. Skoja lite om oskyldiga saker, locka henne att skratta och fråga henne saker om henne själv. Då börjar hon såsmåningom lära känna dig mera, slappnar av i ditt sällskap, får förtroende för dig - och då är det lättare att visa eventuella känslor. Även om hon aldrig skulle bli kär i dig, så har ni i alla fått varsin bra kompis :) För mera tips, kolla bland annat på våra infosidor om Kärlek!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna