Förälskad i läkare
08.02.2017
Hej!
Jag var till HVC och skulle gå på ett läkarbesök. Denna läkare hade jour denna dag. Men herregud vad han är snygg. Har aldrig känt en sån här attraktion till en läkare tidigare. Men samtidigt känns det lite fel att ha såna här känslor mot en läkare. Har även sett honom tidigare under andra sjukhus besök och har redan då känt en liten attraktion. Men idag var det första gången jag fick ha honom som läkare. Finns det något man kan göra? Om jag träffar honom på stan kan jag säga hej, trots att jag var hans patient? Är det fel av både mig och honom ifall det skulle leda till något? Eller måste jag bara låta allt rinna ut i sanden?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.02.2017
Hej!
Ne, det finns ingen lag som säger att du inte får ha en kärleks- och/eller sexuell relation med honom så länge du gör det "utanför sjukhuset". Det är nog kanske inte helt etiskt korrekt ifall du exempelvis skulle vara hans patient under en längre tid i någon form av beroendeställning till honom, typ att du skulle ha cancer och han är din ansvarige läkare. Tex som Izzie och Denny i Grey´s Anatomy-TV-serien, ifall du råkar ha sett den. Men att ha varit hans patient en halvtimme, sedan träffa honom ute på stan och därefter inleda en relation - det är helt okej. Det är ungefär som att träffa en polis eller brandman i och med hans yrkesutövning. Så visst kan du säga hej på stan eller ta kontakt med honom på annat vis, som vilken människa som helst.
Lycka till ;)
Hälsar Liselott