Förbjuden kärlek?
31.07.2024
Jag vet inte riktigt var ja g ska börja med detta. Men kortfattat så har ja träffat en kille som verkligen är helt fantastisk. Alltså han behandlar mig så bra och gör allt jag nånsin skulle tänka mig att en framtida partner skulle. Han är verkligen defenitionen av princess treatment. Vi ”träffades” förra året via sociala medier och har stött på varandra irl ett par gånger när vi tex varit på samma event. För mig känns det så rätt med denna kille och vi har så bra kommunication. Problemet ligger i att mina föräldrar och vänner är riktigt skeptiska. Mina föräldrar tycker ”något känns off med honom” och pågrund av rykten osv som nått dem har se sagt nej varje gång jag frågat om att träffa gonom. Självklart har jag också hört dessa rykten osv men vi har diskuterat det flera gånger och jag tror verkligen att han har förändrats (dessa rykten är från 4 år tillbaka och jag väljer att gr honom en chans ändå eftersom att jag vet att jag sjölv har förändrats enormt mycket på 4år). Men med tanke på vår omgivning är det svårt för oss att de hur vi ska gå vidare. Vi har väntat på varandra i över 1år nu och han har sagt att han kan vänta tills jag flyttar hemifrån ifall det behövs på stt fö ge detta en ärlig chans med mig och jag känner samma för honom. Detta är verkligen något som inte går att diskutera med mina föräldrar över huvudtaget de blir bara arga och säger att jag inte får ha kontakt med honom. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra? K.B
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
01.08.2024
Hej!
Jag förstår att det här är en knepig situation men det är jättebra att du tar kontakt med oss. Kärlek och relationer är inte alltid en dans på rosor. När man väljer vem man vill dela sitt liv med måste man vara beredd på att ta emot hela personen. Vilket också innebär att man får ta emot personens förflutna. Både det som är bra och det som är dåligt. Vårt förflutna och våra erfarenheter är det som formar oss till dom vi är i dagens läge. Även om man har mycket mörker i sin ryggsäck behöver det inte betyda att man är en sämre person eller att man inte förtjänar kärlek. Tvärtom kan en tuff historia göra en människa t.ex. starkare, smartare eller mer empatisk. Men tyvärr kan det i vissa fall även sätta käppar i hjulen för en relation. Speciellt om man inte lärt sig av sina tidigare erfarenheter och misstag. Då löper man helt klart större risk för att upprepa dom.
Det är jättefint att du och den här killen diskuterat hans förflutna och alla rykten som kretsar kring honom. Nu vet jag ju inte hurudana rykten som förföljer honom eller hur allvarliga dom är. Jag tror absolut att man kan förändras och speciellt under tonårstiden. Något man gjorde för 4 år sen kan vara helt otänkbart i dagens läge och alla förtjänar en chans att bevisa att man är mer än sitt rykte och sitt förflutna. Det viktigaste är att den här killen kan vara ärlig med vad som hänt för 4 år sen och också ta ansvar för det. Att han inser vad han gjort och har en plan för att förhindra att det händer igen. Han behöver kanske bevisa att han är en annan person idag och du får gärna ställa honom ganska tuffa frågor kring det här ämnet. Du kan fråga vad han gjort rent konkret för att förändra sitt beteende. Du behöver göra det här för att hålla dig själv trygg. Kom ihåg att du först och främst har ansvar över din egen fysiska, psykiska, sociala och sexuella trygghet. Den måste alltid vara första prioritet!
Med det sagt vill jag inte att du ska låta kärleken och drömmen om en romantisk relation förblinda dig totalt. Oavsett hur mycket princess treatment du får är det viktigt att du förstår att ingen människa som vandrar på denna jord är perfekt. Den här killen är inget undantag. Det kan tyvärr vara farligt att ha för “höga tankar” om en person. Det gör ofta att vi blundar när de negativa sidorna börjar visa sig. Vilket dom kommer göra förr eller senare, det är oundvikligt. Man gör ingen människa en tjänst genom att se dom som perfekta, det kan även lägga press på den andra personen och göra det svårt för dom att visa sig sårbara eller vara ärliga med sina problem.
Det är också tyvärr allt för vanligt att man i början av ett förhållande kan bli bombaderad med kärlek och uppmärksamhet men när man väl har en seriös relation börjar verkligheten göra sig påmind och den fina fasaden börjar brytas ner. I det skedet har man redan intalat sig själv att man dejtar en “perfekt person” och även om personen börjar uppföra sig illa och är allt annat än perfekt så har ens hjärna redan blivit inställd på att inte uppfatta dessa röda flaggor. Den har alltså blivit programmerad att tro att man är tillsammans med en fantastisk person som inte kan göra något fel. då spelar det inte längre någon roll hur illa behandlad man blir av sin partner. Hjärnan är som förblindad och vägrar erkänna det som är så tydligt för alla andra människor som ser på relationen utifrån.
Orsaken till att jag känner att det är extra viktigt att du har det här i åtanke är på grund av att jag inte vet allvarlighetsgraden av ryktena som förföljer den här killen. Om dessa rykten skulle involvera någon typ av fysiskt, psykiskt, sexuellt våld eller trakasserier så vill jag verkligen uppmana dig att vara extra mycket på din vakt. Det är väldigt viktigt att du lyssnar till din kropp och din magkänsla, om något känns lite off eller om något gör dig obekväm så är det inte en känsla du ska ignorera. Här kan din hjärna tyvärr vara din värsta fiende. Hjärnan kan intala dig att du överdriver eller att du är dramatisk, den kan också intala dig att det är du som har fel eller att du borde göra si eller så. Den pålitligaste vägvisaren du har är därför din egen magkänsla. Lyssna på den, lita på den. Om något känns konstigt, osäkert, obekvämt, dåligt eller bara lite off så ska du lyssna till den känslan. Den finns till för att hålla dig trygg. Låt den göra sitt jobb.
Även om jag alltid kommer uppmuntra människor att gå sin egen väg och följa sitt eget hjärta så anser jag samtidigt att varningar från både vänner och familj inte är något man ska ignorera helt och hållet. Du får fortsättningsvis ta dina egna beslut men jag hoppas ändå att du tar dina föräldrars och vänners varningar i beaktande och verkligen begrundar det dom säger. Om du fortsättningsvis håller fast vid att den här killen är rätt för dig så vet du att i alla fall att du gör ett moget och informerat beslut. Att du inte bara utgått från dina känslor i nuläget utan att du faktiskt också tänkt igenom saken ordentligt. När man kan se på en person med kritiska och skeptiska ögon och ändå ta beslutet att fortsätta utforska relationen är sannolikheten större att man inte är helt förblindad av hormoner eller fantasin om en perfekt pojkvän.
Det är synd att dina föräldrar inte visat ett intresse för att diskutera saken mer med dig utan istället bara sagt “Nej”. Även om det är deras rätt medan du är minderårig så hindrar det viktiga och värdefulla konversationer från att äga rum. Det vore bra om dina föräldrar kunde ta sig tid att sitta ner med dig så att ni kan prata om saken ordentligt. Det är viktigt att ni lyssnar till varandra och försöker förstå varandras perspektiv. Även om ni är av olika åsikt är det väldigt värdefullt att i alla fall försöka. Det visar att man bryr sig om varandra och det bygger mycket tillit.
Det kan vara svårt för föräldrar att anpassa sig till sin tonåring ibland. Du är inte samma person som du var för bara några år sedan och dina behov och dina prioriteringar är inte heller desamma. Det kan ibland vara svårt för föräldrar att hänga med och att acceptera att deras tonåring inte är ett litet barn mera. Sanningen är den att du väldigt snart blir myndig och anses då alltså vara vuxen. En ung vuxen som upplevt att föräldrarna inte lyssnat till dem när de var minderåriga kommer med stor sannolikhet inte att rådfråga sina föräldrar i viktiga ämnen när de blir vuxna och får ta egna beslut. Därför är det så viktigt att vårda relationen med sin tonåring och visa att man både vill lyssna, prata och förstå. Även om man inte alltid är av samma åsikt. Det skulle antagligen vara lättare för dig att lyssna till det dom säger om du upplevde att dom gjorde samma sak för dig.
Jag tror det skulle vara bra om du kunde ta upp detta med dina föräldrar. Förklara att du snart är vuxen och får ta dina egna beslut, att du då gärna involverar dom i dessa beslut men för att du ska känna dig bekväm med att göra det behöver dom visa att dom lyssnar till dig och är öppna för att diskutera, kompromissa och göra sitt bästa för att förstå. Jag tror att det bästa sättet att hantera den här situationen är att ha öppna och ärliga diskussioner. Det kan ta tid och kräva en del övning innan man får en mer vuxen relation till sina föräldrar och det kan hända att du behöver bevisa för dom att du är tillräckligt mogen för att ta egna beslut som dom kan lita på att är rätt för dig. När du pratar med dina föräldrar är det bra om du kan hålla dig lugn och saklig. Kom ihåg att lyssna till det dom säger och förklara att du förstår deras synpunkt och att du önskar att dom kan visa dig samma hänsyn. Du kan också förklara att deras sätt kommer göra det svårare för dig att be om hjälp sen när det verkligen behövs eftersom du upplever att dom varken lyssnar eller tar dina tankar och känslor i beaktande.
Jag hoppas att du upplever att det här var till någon hjälp för dig. Kom ihåg att hålla dig själv trygg och alltid lyssna till din magkänsla. Fortsätt prata med dina vänner och din familj och var ärlig med det som händer i ditt liv och i din relation. Kom ihåg att du alltid får be om hjälp när du behöver det. Skulle något dåligt hända mellan dig och den här killen eller om någon känns konstigt eller jobbigt så ska du alltid ta kontakt med människorna i ditt liv som bryr sig om dig eller så kan du skicka till oss på Decibel. Vi finns alltid här för dig.
Kram <3
Rosanna