Förhållanden
23.07.2015
Hej. Jag var 14 när allt detta (hände). Är det konstigt att man varit i ett förhållande med 9 stycken personer.1 12:åring... 1 16:åring...de 7 andra var lika gammla... 5 av 9 långdistans relationer... och jag har bara kysst 1 person av 9... och både kysst och hånglat med en annan person av de 9... varje varade 1-2 veckor... men jag blev/är så jävla trött på (låssasförhållanden) jag skulle vilja ha ett riktigt förhållande... ett som man kan göra allt i kyssas/pussas, hångla, cuddle, sex.... men det jag har sagt till mig själv är att jag är ju bara 15 så det tåls att vänta på men jag orkar inte (typ) ja de va allt. Baam

Ungdomsinformatören Jenny svarar
27.07.2015
Hej!
Alla väljer ju (förhoppnigsvis) själva när de vill ha ett förhållande. För utveklingen är det ändå bra att man i ett parförhållande framskrider i vissa steg från första till den sista, som gör att den slutliga stegen blir mycket bättre än om man hoppar över någon av dem. Det är ändå inte alls konstigt att fundera och drömma om den sista stegen, som du nu gör. Förståss blir man lite mera nyfken efter varje liten steg, men kan ju också hända att man blir besviken om man tar det för hastigt och hoppar över någon av dem. Sen då du hittar en partner som du blir kär i ( är i ett riktigt förhållande med både fysiska och psykiska) och när ni båda känner att ni har gått igenom alla stegen och är redo för den sista, så är du troligen glad för att du har väntat. Nu funderar du nog säkert på vad det är för steg, som jag pratar om här och det skall du få veta mera om eftersom vi faktiskt har skrivit om dem  på våra info-sidor, så du kan klicka här för att läsa mera om sexualitetens trappsteg.Hoppas att den texten ger dig lite motivation på att vänta och prova dig fram tillsammans med din partner i en riktig relation med djupa känslor inblandade i lugn och ro.
Med vänlig hälsning, ungdomsinformatören Jenny