Förklara min kärlek
15.05.2015
Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för en tjej att jag gillar hon. Vi är bra vänner men ibland är det också att försöka träffa henne utanför skolan. Försöker skriva med hon och vara social. Går bra ibland och går inte alls bra heller. Tycker att det är dags att förklara vad jag tycker om hon. Om hon känner samma är det bara bra. Men om hon inte tycker inte alls som jag så är jag också att förlora henne som vän. Råd och tips tack!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Socionomstuderande praktikanten Sofia svarar
15.05.2015
Hej!
Knepig, den här kärleken. Speciellt skedet strax innan man vet ifall känslorna är besvarade eller inte.
Förstod vi dig rätt nu att ni går i samma skola? Då kanske det här är det gyllene tillfället att "lägga in en stöt"? Se, nu de här sista dagarna före skolan slutar, så brukar många smittas av vårkänslor, upphetsning över fester och stundande sommarlov, bli lite mer äventyrliga och, ja, lite mer YOLO liksom ;) Då kanske ett "men ska vi fara på en glass/drink/pizza tillsammans?" eller ett "kommer du till mig ikväll och ser den där filmen - det är ju ändå så skitväder" plötsligt inte alls känns så omöjligt. Man kan ju alltid skylla på att man smittats av den uppspelta stämningen.
Och är man fantasifull kan man lägga ut alla möjliga krokar för att få henne att tänka mera "potentiell pojkvän?" än "jättebra kompis". Föreslå tex att ni ska se The Notebook (mycket romantisk) eftersom någon sagt att det hör till allmänbildningen att ha sett den, men en stor karl som du kanske borde ha en tjej med som ursäkt när du ser den ;) Överlag lönar det sig ofta att lite försöka ta sig ur friend-zonen och få föremålet för ens ömma känslor att se en som en möjlig kärlekspartner, som en Man, också. Pröva att inte bara flirta, utan också leda henne till förhållandetankar som att tala om att sitta på en brygga i sommarnattens sol, dansa tryckare, vakna till fågelkvitter... Då kanske hon undrar ifall du också egentligen innerst inne är romantisk - och när hon en gång ser dig i DET ljuset, så kanske hon konstaterar att hon kanske inte alls skulle ha något emot att bli lite uppvaktad och förförd av just dig. You never know until you dare to try.
Om er relation däremot är enbart kompis-betonad just nu, så kanske det inte är en så god idé att helt enkelt bara säga att du gillar henne. För en sådan fråga kräver ett svar, hon måste bestämma sig där och då, och underligt nog är det till och med lättare att säga nej än att säga ja. Plötsliga kärleksförklaringar skrämmer oftare bort folk som inte själva redan är upp-över-öronen-förälskade tillbaka. Låter du dock henne långsamt börja fundera ifall du kanske gillar henne och ifall du alltså skulle bli en bra pojkvän, så är kanske vänskapen bara en stor fördel. Vänner känner man, vet att man trivs med, kan skratta och prata med, är trygg med... så steget till "något mer" än bara vänskap behöver inte vara så långt. Naturligtvis leder inte varendaste vänskap till kärlek, men vänskap är en bra grund. Både alltså för ett långt och välmående förhållande och för att det kan vara lättare att bli kär i en kompis än i en främling.
Så pröva, ta chansen! Skiter det sig, så behöver du ju inte se henne varje vardag i sommar i alla fall. ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och praktikanten Sofia