Förklara min kärlek (9)
10.08.2015
Hej!
Hur förklarar man för någon att man gillar personen? När borde man?
Jag vill heller inte förlora henne som kompis. Vet inte om jag vågar...
Hur ska jag gå mer framåt?
Jag vet inget hur hon känner för mig...

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.08.2015
Hej!
Det beror nog mycket på situationen tror jag. Det vet du säkert bäst själv. Nu verkar det som om du inte känner dig redo för det och kanske omständigheterna inte ännu heller är passliga för det...så är det ändå bäst att vänta tills det går liksom av sig själv? -tills situationen känns rätt för att du skall kunna berätta om dina känslor. Om du vill gå framåt, måste du säkert i något skede berätta om hur du känner för henne och samtidigt ta risken att förlora en vän. Det är inte lätt och du måste överväga saken noggrant. Kan ju hända att det går bra -just som du önskar också.
Vill du fortsätta som vanligt -vara vän och se om hon skulle ta det första steget i stället eller chansar du och berättar att du trivs med henne? tycker om hennes sällskap? eller annat sånt? om du är osäker på hennes känslor, vill du kanske ännu vänta och se om hon börjar visa mera varma sådana för dej. Men kan ju också vara så att hon känner likadant för dig men vågar inte heller berätta? Om båda bara väntar, kan det hända att ni bara förblir vänner -inte mer, men om du tar risken, kan det utvecklas till något annat...
Jag har inget rätt svar att ge till dig, så fundera på alla möjligheterna och bestäm sedan vad du gör.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny