Förra veckoslut
04.10.2014
Hej! Jag har just flyttat till en ny stad, för några månader sen, jag har några kompisar som jag har träffat i nya gymnasiet, annars känner jag inte många här.. Förra veckoslut var jag bjuden till en kompis fest, jag hade ganska kul,, men saken är att, jag drack ganska mycket och var också ganska mycket full..
Där var den här kille som jag hade sett för ut som jag tyckte ganska mycket om, jag försökte prata med honom, hänga med och så.. av någon alnledning som jag kommer inte ihåg slutade med att jag hade mig grej med en annan kille som jag hade int känt från förr, vi gick ganska långt, båda två, men inte hela vägen, fast jag var full så är jag inte tillräckligt dum för att bara vara med den första som jag ser, men det var inte långt från det… Sen efter fick jag reda på att han som jag tyckte om från förr och nya killen är gamla bra vänner.. Sen kommer jag inte ihåg var som hände mycket där i mellan, det nästa jag vet var att jag satt och hånglade med killen som jag tyckte om från förr...
Efter festen pratade jag med nya killen som träffade vid festen, (andra killen har jag int hört av sen dess..) då vi chatta funderade vi på att vi skulle träffas för att se lite hur det går till då vi skulle vara lite mera nyktra, men till slut blev int det till, för att vi bestämde oss att snatta vid vänskaps gränsen, och sen dess har vi int pratat med varandra, men ändå skickar han bilder via snapchat och jag också, men det är bara sådär random, att vi pratar inte i egentligen med varandra…
(Sen lördagen har jag känt mig ganska bitch, men några kompisar seger att typ det hör till att man spårar ur sig på fester i gymnasiet....)
Saken är det att, jag är oskuld (en av orsakerna som jag inte gjorde det med honom).. jag har funderat ganska länge om jag skulle sege till honom att vad om vi gör det, jag vet att de flesta pojkar tänker mäts bara på sex sex sex, och att den här kille är en sådan “one night stand”, men varför inte göra det?.. Det är ju också det att jag har aldrig har haft en pojkvän och jag skulle villa ha en, jag brukar också känna mig så ensam så ofta och kanske det är den sida av mig som tänker så… Men ska jag sega jag till honom?,, jag har börjat tycka om honom, med känslor,, jag vet inte vad jag ska göra, och hu då sega till honom att jag vill göra det med honom?... (han dessutom bor på samma gata som mig, men går i en annan skola) so.confused

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2014
Hej.
Du har nog säkert rätt i att många spårar ur lite i fyllan då man går i gymnasiet. Festerna blir lite "hårdare" än de var i högstadiet och man kanske dricker mer, men inte ännu nödvändigtvis har lärt sig "hur mycket man tål". I din ålder är det ju tyvärr ganska vanligt att man dricker så att man inte riktigt minns vad som har hänt, och det är naturligtvis någonting jag tycker att du borde undvika- inte bara för att det är ohälsosamt utan för att det kan vara rent farligt och du kan utsätta dig för farliga situationer som du normalt skulle undvika. Det är alldeles för lätt att utnyttja en aspackad ung tjej, på alla tänkbara sätt. Nåja, nog med predikan. Nu till saken :)
Jag tycker att det är bra att du inte låg med honom nu på festen. Du skriver att du är oskuld, och att du gärna skulle vilja ha en pojkvän. Och då tycker jag ju att du skall försöka se till att din första gång sker då du inte är så full att du har minnesluckor, och att det sker med någon som bryr sig om dig, och inte gör det bara för att "få". Det kan vara helt ok att mista sin oskuld med ett one night stand, men problemet då det inte finns några känslor inblandade är att man sällan bryr sig lika mycket om att det skall vara skönt för den andra. Det blir ofta så att man tänker mest på sig själv och sina egna behov. Medan om man har sex med en pojkvän eller en vän så är det ju någon man bryr sig om, och man är mer rädd om varann och vill att det skall vara skönt för den andra också.
Du skriver att du har börjat ha känslor för honom. Tror du att han har känslor för dig med? Kanske han är lika osäker som du och det är därför som det just nu har stannat vid att snapchat? Vad tror du skulle hända om du skulle föreslå att ni träffades face to face? Ett annat alternativ är förstås att se till att ni pånytt hamnar på samma fest, och se vad som händer om du håller dig i närheten av honom. Jag skulle förstås rekommendera att du inte skulle vara jättefull, eftersom det ju är roligare efteråt om man minns vad som har hänt. Kanske du kunde försöka chatta med honom pånytt och försöka känna efter vad han skickar för vibes? (fast det är kanske lättare att avgöra om man träffas på riktigt än via chatten..)
Det är förstås ingenting som utesluter att du föreslår sex med honom fast ni inte är tillsammans, men om du har känslor för honom så skulle det naturligtvis vara roligare att ha sex med honom om han kände likadant. Sex kan man ju, precis som du själv säger, ha med nästan vem som helst eftersom killar i din ålder ofta är på hugget. Så då kunde du välja att ha sex med någon som känner likadant för dig som du för honom. Om man känner på samma sätt för varann är det mindre risk att någon känner sig sårad eller utnyttjad. Det är bar att veta "var man har varann" oavsett om man är ihop eller har sex som kompisar.
Kanske du skulle börja med att försöka lista ut vad han känner för dig, och om han är intresserad. Sen då ni har en relation, oavsett om ni är ihop eller bara goda vänner så kan du kanske försöka föra in samtalet på sex, eller sex mellan kompisar för att försöka känna efter hur han reagerar. Antagligen skulle hans svar berätta ganska mycket om vad han känner, och om det är en människa som du vill mista din oskuld till eller inte.
Var rädd om dig och skynda inte i onödan, du har hela livet framför dig att ha sex, men huvudsaken är att det är någon DU väljer.
Många kramar!
Tessi