Första förhållandet
21.12.2017
Hej! Är en tjej på 16-år och är båda oskuld och okysst, har alltid varit blyg och då har det varit omöjligt för mig att bli tillsammans med någon kille.. Vet inte vad jag ska göra för att träffa någon eller finns det kanske några bra dejtingsidor som kanske vore ett bättre val för mig då jag är blyg? Är inte heller intresserad av fester då jag blir stressad på dem så kan inte träffa någon på såna heller.. Vad ska jag göra!?
Börjar känna mig stressad då jag inte har haft något förhållande men jag skulle verkligen vilja ha ett! Oj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2018
Hej,
Jag kan förstå din känsla av panik, även om jag inte tycker att den är befogad. Bara för att du inte ännu har träffat någon betyder inte att du inte kommer att göra det.
Att ha ett förhållande, kyssas eller ha sex är inte ett självändamål. Därför tycker jag inte att du skall ge dig ut i världen med siktet på det, utan helt enkelt vara öppen för att träffa nån, för att få kontakt eller träffa nya personer. Förstår du skillnaden? Sen då du har blivit intresserad av någon, just för att den personen känns rätt - då kan du börja fundera på förhållandet - inte tvärtom.
Finns det alltså någon person som känns intressant för dig? Någon som får dig att fantisera lite eller som du gärna tittar på? Precis som du skriver så finns det ju också dejtingappar och dejtingsidor som man kan få kontakt med helt nya människor via. De är ju så till vida bekväma att man oftast chattar eller skriver innan man träffas, så man har möjlighet att lära känna varandra lite på avstånd först. Då har man också möjligheten att berätta om hurudan man är, vad man är intresserad av och vad man inte tycker om. Du kan då redan från början berätta att du inte är så intresserad av fester, och att du är ganska blyg - då kommer det inte som en överraskning för personen. Du kan ju kolla upp t.ex. tinder eller badoo. De är lättanvända och blir så "allavrliga" som du själv väljer.
Ge inte upp, du är ett fantastiskt kap, och rätt person(er) finns där ute. Det gäller bara att ha tålamod och vara öppen för att lära känna dem.
Kram
Tessi