Förstår inte
22.09.2023
Hej!
Okej så jag har träffat en kille 2 gånger. Nu när vi träffades senaste gången så väntade han tillochmed på att få träffa mig i 4 månader. Vi träffades engång i sommar sen kunde vi inte ses på 4 månader så vi träffades när båda kunde så fort som möjligt när båda hade chansen. Under den tiden så skrev vi och snapade en massa. När vi väl ses känns allt bra vi pratar sen ska vi sova. Man gör ju en del sexuella grejer men man ligger liksom inte om man inte är typ redo för de och vill lära känna personen mer. Jag sa att jag inte ville o han sa att de 100% va lugnt vi tar de när jag är redo. Redan där får jag förhoppningar för han tar upp att vi tar de när jag är redo då vill han säkert ses igen. Vi blev iaf trötta efter ett tag så vi sover o han håller om mig så hårt medans han typ pussar på min rygg o allt. De va så mysigt. Han kunde liksom pussa min panna o liksom klia en på ryggen osv. Lägga hans fingrar mellan mina, allt kändes ba helt enkelt som man va tsm. Jag märkte där på morgonen de va inte samma energi helt plötsligt mellan oss men de va absolut inte dålig energi heller liksom lite så neutral. Vi gick hemifrån tillsammans ut o han sa bara hej då vi ses lite lågt. Sen snapade jag han efter ett tag o han snapa tillbaka o allt va ba så bra faktiskt. Vi snapa som vanligt inte mer eller mindre. Han hörde av sig häromdagen ville kolla hur jag mådde och jag svara o fråga hur han mådde osv vi hade en konversation. Redan där känner jag okej han bryr sig? Vi Snapar? De kanske finns chans vi kan ses igen. Så jag skriver lite så skämtsamt att de är dags ses igen typ o då får jag inte riktigt de svaret jag ville få så jag ber honom prata lite mer öppet o då svarar han att han aldrig brukar prata öppet. Där kände jag va håller killen på med? HELT plötsligt efter de slutar han snapa ofta får en snap om dagen bara. Krävdes de liksom att jag fråga om att ses för att intresset gick ner? Förstår inte va jag gjorde för fel är så jävla ledsen. Trodde verkligen på oss han va så snäll helt plötsligt liksom dethär? Anonym
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.09.2023
Hej!
Tack för att du skrev till oss! Jag förstår verkligen hur jobbig den här situationen är och hur förvirrad och ledsen du måste känna dig. De allra flesta människor som har gått igenom liknande situationer har säkerligen känt likadant som du gör just nu.
Det är inte ovanligt att nya relationer kan vara både förvirrande och komplicerade. Det kan vara en väldigt tung process i början när man försöker lista ut vart förhållandet är på väg och vad den andra har för tankar, känslor och avsikter. Det är Inte nog med att man själv måste fundera på vad man vill och vad man känner för den här personen utan man måste samtidigt försöka förstå den andra och ta reda på var den andra står i relationen.
Att påbörja en relation är ofta som att kasta sig utför ett stup utan att veta hur man kommer landa. Man tar helt enkelt en risk som man hoppas kommer leda till en belöning. Det första stadiet i en relation är ofta spännande men samtidigt lite förvirrande. Man vill visa sina bästa sidor men på samma gång vara ärlig med vem man är. Man vill känna att man får vara sårbar så att man kan dela även tunga saker med den andra och man vill kunna sätta gränser som den andra respekterar. Alla vet ju att ingen är perfekt och att varje människa har både goda och dåliga sidor och vi hoppas alla att vi ska få dela vårt liv med en människa/människor som accepterar oss precis så som vi är. När man befinner sig i startgroparna av ett nytt förhållande måste man ofta ta risken att visa vem man är och vad man vill. Sen får man bara hoppas på att den andra vill samma sak och tar emot en som man är med öppna armar och med en vilja att lära känna en fullkomligt. Ibland går det bra och förhållandet leder till något seriöst och långvarigt men ibland inser endera parten eller båda att det inte finns någon framtid här. Oberoende hur det går kan man alltid känna sig stolt om man varit öppen och ärlig. Då har man i alla fall gjort sitt bästa för att sätta grunden för ett lyckat, hälsosamt förhållande.
Enligt min åsikt gjorde du helt rätt när du var öppen och ärlig. Du kommunicerade dina tankar och känslor samt dina avsikter, du satte hälsosamma gränser när det kom till sex och du visade ditt intresse genom att fråga om ni kan ses igen. Mer än så kan man inte riktigt göra i det stadiet ni befinner er i så det var jättebra gjort av dig.
Med tanke på hur er relation har sett ut och hur mycket kontakt ni haft samt hur bra ni klickade när vi väl sågs kan jag inte klandra dig för att du hade förhoppningar på att det här kunde leda till något seriöst. Din text var verkligen full med gröna flaggor och det är tydligt att han fick dig att känna dig trygg tillsammans med honom. Något som enligt mig är en lite röd flagga är ju hans reaktion när du bad honom tala mer öppet. Hans förklaring på att han “aldrig brukar prata öppet” låter i mina öron som en dålig ursäkt för att inte behöva bemöda sig med en svårare konversation. Jag tänker precis som du “vad håller killen på med?”. Har man svårigheter med att tala öppet och dessutom inte ser problemet i det eller om man inte har någon vilja att förbättras är det enligt mig ett tydligt tecken på omognad och brist på respekt för den andra. Hur kan han någonsin förvänta sig ha en hälsosam relation med den inställningen? En människa som inte vill växa och förbättras speciellt när det kommer till kommunikation är en väldigt svår människa att ha en relation med och det tvingar dig att bära den emotionella bördan i förhållandet.
Jag kan tyvärr inte veta vad han tänker och känner eller varför han plötsligt blivit mer otillgänglig men jag vet med 100% säkerhet att du inte har gjort något fel bara genom att visa ditt intresse och din vilja att träffa honom igen. Om båda parterna är “on the same page” (har samma intentioner) så ska det inte vara ett problem när någondera visar ett tydligt intresse för den andra. En sådan sak borde tvärtom stärka relationen.
Om du känner att du behöver mer klarhet i vad han känner och var ni står just nu i er relation tycker jag att du ska fråga rakt ut. Eftersom han sagt att han inte tycker om att prata öppet kan det ju hända att du inte får något tydligt svar men då vet du i alla fall att du gjort ditt bästa. Om det verkar som om han inte vill prioritera dig eller lägga mer energi på er relation tror jag det är bäst att du försöker släppa honom och gå vidare även om jag förstår hur tungt och ledsamt det kan kännas.
Du är en värdefull person som förtjänar att vara tillsammans med någon som är villig att prata öppet och ha svåra diskussioner när det behövs. Någon som är ärlig med sina tankar, känslor och avsikter. Du förtjänar en partner som prioriterar dig lika mycket som du prioriterar honom och som lyssnar på dig och respekterar dig. Det är inte alltid så lätt att hitta en person som är rätt för just dig. Ibland kan det ta lång tid och du får vara beredd på att bli besviken några gånger innan du hittar just din person. Det viktigaste är trots allt att du älskar och accepterar dig själv för det är du värd. Du är helt tydligt väldigt emotionellt intelligent och redo för en seriös relation där man kan vara sig själv och tala öppet och ärligt. Du förtjänar en partner som är likadan eller åtminstone en partner som ser din emotionella intelligens som en styrka och som är villig att utvecklas och göra sitt bästa för att nå upp till din nivå.
Kram,
Rosanna