förstår inte ..
23.03.2014
Halå där !
min pojkvän å jag har varit ilag i 1 år och månader .
men under en - två månader har jag inte riktit förstått mig på honom.. det känns inte längre som om han skulle tyck om mig på samma sätt.. för 5 månader sen kanske så visade det sig att han hade kollat på porr, jag har inget imot det men några månader före så lånade jag hans telofon för att titta något på internet , då hade han kvar på sökhistoriken något som jag inte visste vad betydde , så jag frågade honom vad det var och han sa vad det var ( nogonslags sex "aktivitet" ) och så frågade jag varför han hade tittat på det - det hade kommit i misstag dit då han skulle kolla på någon information om någon sjukdom .. å jag frågade om han brukar titta på porr , vilket han förut har sakt att han inte har.. å så sa han nej igen.. slut på den diskussionen , men då nu för 2-3 månader sen så var han helt underlig under dagen och han ville berätta något åt mig .. och han mådde jätte dåligt då han berättade det , han hade nog tittat på porr i flera månader och han var rädd jag ville fara ifrån honom os v, men vi skrev ett " kontrakt " att han inte skulle titta på porr något mera , ( jag sa bara att han gör som han vill sålänge han kan stå för saker han gör då jag är med honom och då jag inte är med honom , för jag vill kunna lita på honom., för jag har inte imot själva porrskådasi men att han inte kan säga som det är tål jag inte . ) sen dess har jag inte kunna lita på honom .. och så är det som att han inte berättar saker åt mig , vilket jag tycker är viktigt ! å gudvet hur många gräl vi har haft pga det.. som igår så kl ,jag var hemma och han skulle vara på revy, de brukan sluta någongång halv 10 , han hade inte tagit kontakt med mig i princip på hela dagen, men då så sa hhan att han tror han ska börja söka sig hemmåt ( till sitt) men kl 1 så väntade jag ännu på att han skulle ringa .. ( som vi brukar efter han har slutat) tydligen så hede de någon efterfest ( bra att han kan ber'tta .. ) och så var han ledsen för att han hade gett och fått 2 kram av en äldre flicka där för att de hade bråkat.. och jag har länge talat sagt funderat om att jag vill att han säger allt ! jag vet inte om jag är ekstra känslig men jag skulle kanske vilja veta om de har efterfest eller något för jag har länge sagt att jag vill tala med honom , vilket vi har gjort flera gånger..men det är ganska svårt för jag har mycket att säga å säkert han också men jag vill inte att han ska då börja säga hur han känner ( vilket är bra , men jag vill säga saker färdigt ..) å det känns som om vi slirar på på samma ställe .. i går var jag uppjagad över att det som int går att höra av sig om något .. å det slutade med att han kände sig värdelös , skit ... jag vill kunna säga saker utan att han ska kunna ta till sig av allt .. igår hade jaag fixat skjuts till skolan med farbror , men han sa att han vill komma efter mig ( på eftermiddagen skulle han komma idag . vilket jag tänkte att vi då kunde prata .. å 4 idag så sa han att ska si om mamma kan koma med mig .. vilket han inte heller had sakt , å tydligen sku han ti revygården och plocka några saker kl 6 ikväll.. nu är klockan 18:20 . jag blir som just galen. länge har jag sakt att jag vill att vi ska hitt på något ilag , men de gånger jag har tänkt vi skulle fara på tex munsala revy så hade de tydligen någon föreställning och liknande .. en kväll vi skulle vara vid hans så skulle tydligen några av hans kamrater komma dit.. och så säger han att han är dålig på att hitta på saker ilag .. som va ska ja ?!?! mia

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.04.2014
Hej, tack för ett långt och beskrivande inlägg. Det är ju så mycket lättare att få hela bilden klar för sig om man har alla detaljer. Men såklart kan det hända att jag ändå har missförstått något, sätt här under som en kommentar isf.
När man varit tillsammans så länge som ni ändå har varit, så ändras känslorna oundvikligen lite, den första himlastormande kärleken svalnar, men det växer oftast fram en mera stabil och jämn kärlek. Det kan ju också hända att den ena eller den andra börjar känna att var det nu såhär det skulle vara, är hen nu mina drömmars man/kvinna osv man kanske börja se sig lite omkring att det finns ju också andra som verkar vara snälla och trevliga. Det behöver inte betyda att man skulle tycka mindre om sin kille/tjej men när glittret lite dalat så ser man också varandras fel och brister. Ingen är ju perfekt men när man är nykär så ser man inte att den andra skulle ha några som helst fel. När vardagen börjar krypa in i förhållandet så måste man båda kämpa lite extra för att det ska hålla. Man kanske måste arbeta fram lite nya sätt för att få sitt förhållande att fortsätta fungera, det går ju inte av sig självt. Man hamnar att svälja lite som man kanske inte skulle vilja, men det kan löna sig att inte ta alla strider som det heter.
Det kan hända att du är ganska bestämd och kontrollerande av dig, ursäkta nu men det låter som att han ofta hamnar att förklara sig och be om ursäkt och hamnar i underläge. Det behöver ju inte vara så men lite låter det som så. Jag kan förstå att det inte egentligen är porren i sig som stör dig men just att han inte varit ärlig. Men om det nu skulle vara så att du är lite bestämd av dig, då kan det bra hända att han kände sig lite rädd och osäker på att du kanske blir arg eller börjar ropa om han berättar. Men såklart är det ju alltid bättre att man kan berätta allt till varandra i ett förhållande. Men sen igen när du skriver att du inte har kunnat lita på honom sen detta, alltså det finns ju nog mycket värre saker han kunde ha gjort bakom din rygg än att han tittat på porr. Tänk om han skulle ha andra flickor på samma gång, eller bara det att han skulle hångla runt eller skicka med någon, sånt skulle ju nog ändå vara värre, eller hur? Sen kan det ju hända att man inte ska måsta berätta precis allt heller för varandra, har du sagt allt till honom? Nu får du inte missförstå mig här men om han undviker att ni ska göra något tillsammans och verkar lite undanglidande kan det ju bero på att det på sista tiden har varit ganska mycket tjafs mellan er och jobbiga samtal och förklarande och kontrollerande, sånt är ju inte kul för någon. Kan vara att du skulle vinna på att ta det lite lugnt och inte låta alla saker jaga upp dig. Man måste ju inte bena ut varendaste liten grej. Fast det kan vara svårt om du är en person som vill ha allt på klart och prata genom allt och sen bestämma tillsammans hur man ska gå vidare, så tor jag att det kunde vara bra om du lät bli att ta upp alla saker som du stör dig på hos honom. I ett förhållande är man så illa tvungen att acceptera en persons både goda och mindre goda sidor, vi får aldrig göra om en person så att den passar in i vårt mönster av hur en drömkille/tjej är. Sen så kan det ju hända att han inte alls är den typen av människa som tar så allvarligt på tex att han sett på porr, han vet att det är dig han älskar och dig han vill vara med, det som han ser på bild eller film betyder inget känslomässigt för honom, han kanske bara gillar att se på det, kanske innan han ska somna på kvällen eller om han tex har varit stressad så kan han slappan av till det, lite som att vissa människor inte kan varva ner på kvällen om de inte får dricka en öl, eller en annan måste få en tobak eller choklad för att lugna ner sig. Det är sånt man inte vet och jag tycker inte att det är sånt som han måste berätta heller, det hör till sånt som han ska få hålla för sig själv, han ska inte behöva förklara sig för det. När man läser vad du skriver om din kille så känns det som att han inte riktigt vet hur han ska vara och att han kanske inte känner att allt är på bästa sätt, det låter som att han kan ha det ganska jobbigt. Jag menar ok att du väntade att han skulle ringa som han brukar, men ibland så kommer det saker emellan, typ att de helt spontant kommer på efter revyövandet att de ska ha efterfest. Nåjaaa, kanske det bara blev så och kanske det inte var läge att mittiallt ringa till dig då och redogöra för det. Han måste väl ändå få ha lite egen tid också och inte dygnet runt måste redogöra för dig vad han gör och med vem. Sånt kan nog bli rätt jobbigt i längden. Det var ju bra att han berättade om den äldre tjejen som han kramat, men där igen då var han rädd att du skulle bli arg, men jag tycker inte att man kan bli arg för att han har kramat en annan tjej om det stannade vid det, det är ju en annan sak om de hade fortsatt och kyssts eller hånglat. Det finns ju också vänskapliga kramar. Hur är det kan ni inte vara tillsammans om hans kompisar är med, eller varför gick det inte att ni träffades den kvällen då hans kompisar skulle komma? Jag menar om man ska göra något tillsammans behöver det ju inte alltid betyda att det ska vara på tumis, man kan ju umgås med en större grupp men ändå vara där båda två. Visst ska man ju också försöka hitta tid för tumis varande, men allt är ju bra bara man är tillsammans. Jag har aldrig själv varit med i ett revy gäng men jag tror att man blir ganska tätt sammanlänkade i en sån grupp, det blir väl så då man umgås massor att man gärna umgås också utanför revyn.
Nu blev detta ett jätte långt svar, vet inte om jag fick emd allt nu men hör av dig igen om jag missförstod eller om du tycker att jag tänkte fel. Kramaar från ungdomsinformatören Sanna