Förstår inte mitt ex
04.12.2016
Hej jag undrar väldigt mycket över en sak. Min pojkvän gjorde slut med mig i oktober och vi pratade inte på en månad och så. Så skickade jag åt honom och frågade hur han hade det och så och nu ihelg var jag lessen och skickade något åt honom och han var väldigt dryg. Han var på fest och lag helatiden ut snaps på my storie på snapchat på honom och hans kompisar och allt och igår gick jag ut och var med min kusin och vi drack och var med några andra och så fick jag veta att mitt ex då så har börjat prata mycket mera med min kusin än de gjorde när jag och han var tillsammans ( de går i samma klass ) och så sa min kusin att han hade sagt åt några i klassrn att " man får alldrig vara ifred på fester och att flickor bara hänger över en " jag började såklart må skit för att jag älskar honom ännu men han sjunker mer och mer i mina ögon men förstår inte varför han vill såra mej typ.. Jag tycker jag ibte har gjort något fel alls. Lessen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2016
Hej,
Det känns oftast jobbigt då ett förhållande tar slut. Speciellt om man blir lämnad, men det kan kännas tungt även för den som lämnar. Ofta hoppas man ju på att man skall kunna vara vänner efter att det har tagit slut, men ibland kan det ta tid innan det lyckas.
Det skulle antagligen vara svårt för er att umgås som vänner just nu eftersom du ännu är förälskad i honom. Jag förstår att du saknar honom och gärna skulle vara nära, men kan kännas ganska tungt för den andra, som kanske redan har gått vidare, att umgås med nån som ännu är förälskad i en eftersom man ju då vet att man hela tiden gör den andra illa.
Kanske är det så att ditt ex vet att du ännu är intresserad av honom, och att han är trött på att känna sig som en skitstövel då han vet att han hela tiden gör dig illa. Därför tänker han kanske att om han nu drar till ordentligt och beter sig riktigt svinigt så skulle du sluta känna så för honom?
Det kan ju också hända att han helt enkelt vill och behöver känna att han är singel och fri just nu, och att han för att bevisa det för sig själv känner att han måste överdriva lite. Hur som helst så låter hans beteende just nu ganska barnsligt, och jag förstår att det säkert gör ont i dig att höra om saker han sagt och gjort.
Jag hoppas att du kommer ihåg, även då det gör som mest ont, att ingen kan veta vad som händer imorgon/om en vecka/om en månad. Bara man håller sinnet öppet och tar sig vidare så kan din tur när som helst vända. men du måste tro på det, och på dig själv.
Upp med hakan, du är fantastisk! Tro på det!
Kram
Tessi