Fortfarande kär i mitt ex
17.10.2016
Hej. Har ett problem, Jag och min ex flickvän gjorde slut för ca 2 1\2 månad sen och nu är jag tillsammans med en annan... men jag kan inte få henne ur huvudet. Jag är rädd att jag ännu är kär i hon och vet inte vad jag ska göra...Tack för att ni gav er tid att läsa...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.10.2016
Hejsan, tack att du vill dela med dig av detta till oss. Nu vet jag ju inte hur länge ni var tillsammans, men egentligen spelar det ingen roll. Om man verkligen är kär så är inte tiden så viktig. Om man är/har varit riktigt riktigt kär så kan man ju inte stänga av sina känslor som på en knapp, när förhållandet tar slut utan känslorna finns där och det kan de göra under en lång tid. Det är ju inte riktigt ok mot din nya tjej att du går omkring och funderar om du ännu har känslor kvar för ditt ex, men å andra sidan eftersom ni inte är tillsammans och troligtvis inte kommer att gå tillbaka till varandra heller så behöver du ju gå vidare. Jag menar ju inte att du ska utnyttja din nuvarande flickvän för att komma över din förra, men jag antar att du ändå har känslor för din nuvarande flickvän också. Som sagt var det är svårt att komma över någon som var haft mycket känslor för, det är inget som går på ett huij, det är lite som ett sorgearbete om en nära anhörig dött eller på något annat sätt försvunnit ur ens liv. Det måste få ta sin tid, man kan inte skynda på det. Vi har skrivit en hel del på våra infosidor om hur man kommer över någon, du kan läsa dem HÄR.
Som jag ser det måste du ta dig en ordentlig funderare om du ännu har så pass starka känslor för ditt ex att du inte kan vara tillsammans med en ny, eller att du inte på allvar klarar av att ge det här nya förhållandet en ärlig chans pga det tidigare. Det är inte rätt mot vare sig dig eller din nya flickvän att vara kvar i ett förhållande du inte kan ge allt i. Hur sorgligt det än är så är det redigare och ärligare att göra slut.
Hoppas det reder upp sig i dina känslor och tankar.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna