Fortsättningsvis kär
28.04.2014
Hej, har tidigare skickat in en fråga som blev besvarad av Tina. (http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/jag-foll-men-ingen-tog-emot-mig)
Jag har träffat en kille som numera är min pojkvän och även om det inte gått så länge så tycker jag om honom så otroligt mycket.
I den tidigare frågan berättade jag ju om min bästa kompis som jag fortfarande tyckte om, och nu till problemet.
I januari bröt vi kontakten för jag stod inte ut längre och bara veckor efter träffade jag min nuvarande pojkvän. Allt flöt på bra tills min bästa kompis hörde av sig igen för några veckor sedan och undrade om vi kunde träffas på en kaffe. Efter att ha vänt ut och in på alternativen en miljon gånger och övertalat min pojkvän om att det bara är en kaffe med en gammal kompis träffade jag alltså honom.
Jag känner mig så fruktansvärt besviken på mig själv, och på bästa kompisen. Han visste att jag var i ett förhållande, och nu känns det som att han försöker förstöra mellan mig och min pojkvän och "vinna tillbaks mig". Det är som om jag bara är intressant när jag är i ett förhållande..
Jag är sur på mig själv eftersom jag ljuger om mina känslor för både mig själv och min pojkvän, och det känns som att jag är psykiskt otrogen mot min underbara pojkvän och att han förtjänar någon bättre än mig, även om jag tycker om honom också!
Nu vill min kompis följa mig och min pojkvän på instagram (båda är privata) och har börjat ta kontakt med mig igen och ville genast dagen efter vår lilla catch-up ta en kaffe igen.
Varför känner jag så här och hur är det möjligt att jag får tillbaks mina känslor för kompisen VARJE GÅNG jag ser honom, när det har gått ett helt år? Frida

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.05.2014
Hej Frida!
Voj vännen... Men först: förlåt för att du fått vänta ett tag på svar, ruuuusning här.
Kanske saker och ting ser annorlunda ut idag? Kanske VET du nu hur du vill ha det? Sådana saker kan gå sekundsnabbt ibland, ibland genom att typ sova på saken - eller så mognar besluten på några dagar. Eller så kanske någon annan gör besluten åt dig, tex kunde din bästis ha gett upp eller din pojkvän blivit arg och gjort något drastiskt. Men vi svarar utgående från det du skrev. Inte för att vi heller kan bestämma för dig. Vi kan inte säga hur du borde göra. Ingen kan det. Det är ditt eget - och de här två killarnas - beslut. Vi ska dock ställa lite frågor som kanske skulle hjälpa dig närmare ett beslut, ge dig lite vinklar baserade på livserfarenhet:
VAD tror du det var som gjorde att du och bästisen inte blev till något mer? Något måste det ju ha varit. Skulle allt ha varit "rätt", så skulle han inte ha kännt att det blev "för seriöst för snabbt". För seriöst för snabbt är tyvärr en klassiker folk brukar köra med när något är fel, men man antingen inte kan eller inte vill säga vad. För se, troligen skulle detta något komma tillbaka och förstöra igen. Visst, par kan försöka, misslyckas, försöka igen och sedan lyckas. Men det hör ändå till undantagen som bekräftar regeln, för oftast försvinner inte orsaken till att det tog slut någonstans, utan bara dyker upp och förstör igen. (Däremot finns den ursprungliga attraktionen kvar och poppar upp i vissa fall...) Säg att orsaken till varför han inte ville ha något seriöst var just det, att han inte vill ha något seriöst förhållande alls. Vad har då ändrats på den här tiden? Och vill du verkligen något annat än seriöst - vill du i så fall inte att han verkligen ska vilja satsa på dig och älska dig? Eller säg att det var något hos dig. Du kan inte ändra på dig. Du kan inte vara någon annan än den du är - så då skulle även ett andra försök vara döfött, eller?
Men varför är han nu tillbaka? För spänningen - lite flirt som tidsfördriv? För att det är lätt att "få känslor" för någon man redan haft känslor för, jämfört med känslor för främlingar? För att han njuter av spelet att försöka nappa en upptagen tjej - ja, vissa får faktiskt egoboostar av sådant? För att han känner sig ensam och kärlekskrank och du var den senaste han hade känslor för? För att ert förhållande en gång var "förväntat" och därför kanske skulle behöva hända igen? För att han ångrade sig? För att han är svartsjuk, vill ha din odelade uppmärksamhet, var smickrad av att du grät på WC för hans skull och suktade efter honom eller något i den stilen? För att han ville ha något visst av dig då tidigare, som han inte riktigt fick? Det finns säkert fler tänkbara förklaringar vi inte kommer på just nu. Men. Det är nog bara han som vet vad han är ute efter nu.
Och om han aldrig hade dykt upp igen: Skulle du ha förblivit lycklig med din nya kille då? Hade du ifrågasatt ert förhållande? Om man tänkte på det här med exet som dyker upp igen som ett test av ert förhållande, en prövning ni ska gå igenom - håller ert förhållande?
Varför spelar bästisen roll för dig? Varför är du distraherad av honom? Vad har du för ouppredda känslor för honom? Varför är de ouppredda? Är de bara "gamla känslor" (man tror att man känner något men egentligen var det bara minnen), eller kom du aldrig över honom, är du bara smickrad - eller stämmer något av det vi skrev om honom här ovanför in på dig? Varför grät du på WC alla dessa kvällar? Vad var det du höll fast vid? Är detta något du höll fast något som du borde ge upp eller något du borde utreda närmare? Vad vinner du på de olika alternativen?
Klart att du inte kan svara på mycket av det här, för att du inte vet. Ingen vet, för vi kan inte se in i framtiden. Kanske är det en del av tjusningen med Kärlek, även om det ofta är störande också. Vi kanske inte ska veta. Vi kanske bara är ämnade att ta chanser eller låta bli att ta dem, göra beslut och leva med både goda och onda konsekvenser? Vi kan inte välja en sak utan att välja bort andra saker. Ändå måste man välja. (Om nu inte livet hinner välja åt en före).
Vi håller tummarna för att du ska bli lycklig, oavsett vad du väljer!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena